– Două scenete semnate de dramaturgul Teodor Mazilu, într-un singur spectacol regizat de Mihai Ionescu
Piesa de teatru „Incontestabila ipocrizie”, de Teodor Mazilu, jucată, marți seară, pe scena Casei de Cultură Suceava, de către patru mari actori ai Teatrului Mic București, Mariana Mihuț, Magda Catone, Costel Constantin și Cornel Scripcariu, s-a dovedit a fi un spectacol în care cei aproximativ 300 de spectatori au fost surprinși plăcut de umorul absurd. Piesa de teatru „Incontestabila ipocrizie” este compusă din scenetele dramaturgului Teodor Mazilu: „Iaurtul și cunoașterea lumii” și „Amorul unui subaltern (Romeo și Julieta)”. Spectacolul a debutat cu schița „Iaurtul și cunoașterea lumii”, o scenetă în care Dobrișor (Cornel Scripcariu), soția sa, interpretată de Mariana Mihuț, și Cireșica, fiica lor, interpretată de actrița Magda Catone, s-au certat de la banalul iaurt, alimentul preferat al familiei, care, de regulă, se consumă cu zahăr. Actrița Mariana Mihuț a interpretat genial acest rol, trecând ușor de la nepăsare și mici șicane pe care i le face lui Dobrișor, la scene dramatice, cu țipete și tremurături. Conflictul în familie apare atunci când Cireșica vine în vizită la părinți (cu multe cadouri pentru mamă și un singur cadou nesemnificativ pentru tată), și refuză să mănânce iaurtul cu zahăr. Refuzul Cireșicăi îl nemulțumește într-atât pe tată, încât acesta vrea să-i aplice o corecție fiicei, deja măritată și la casa ei, cu cureaua de la pantaloni. Cireșica se refugiază sub masă, iar mama ei o apostrofează tot pe ea, cum că din cauza ei s-ar putea să-l piardă pe Dobrișor! „Iaurtul discordiei” din această familie este și cel care aduce liniștea. Mama îi cere fiicei să-și ceară iertare tatălui, și să-l anunțe că i-a sosit… iaurtul. Folosind fraze solide, articulate, foarte deschise, cei trei actori reușesc să aducă zâmbetul pe buzele spectatorului, care este obligat, într-un fel, să ia act de propria existență, de propriile reguli absurde.
– „Realismul absurdului mazilian este același cu al societății în care trăim …”
În cea de-a doua parte a spectacolului, „Amorul unui subaltern”, avem de-a face cu un escroc sentimental, interpretat de actorul Costel Constantin, soția sa Agripina (Mariana Mihuț), judecătoarea, Magda Catone, și trimisul lui Romeo și al Julietei, interpretat de Cornel Scripcariu. Falsul amorez trezește pasiunea iubitei sale, o femeie fără farmec, destul de plicticoasă, dar cu apartament și mașină. Soțul ipocrit se dă drept amantul perfect, folosind cuvinte dulci, care îl fac chiar simpatic, la un moment dat. În numele dragostei, însă, apare, surprinzător, un personaj care în numele lui Romeo și al Julietei, vine să-l aresteze pe bărbatul însurat din interes, acuzându-l de ipocrizie amoroasă. După acuzații, remușcări, amorezul revine în brațele iubitei sale soții, tot cu replici siropoase și ipocrite, desprinse din ipocrizia socială în care trăim cu toții. Schițele, adaptate de regizorul Mihai Ionescu, asigură un umor care pare neverosimil, bătând chiar spre bizar și absurd. Replicile exagerate, decorul simplu, cu nimic spectaculos, muzica bine aleasă dau savoare spectacolului, scoțând la iveală o societate cu moravuri, cu ipocriți, cu falși. Spectacol este produs de GEF Art Film. Regia este semnată de Mihai Ionescu, care susține că a ales schițele lui Teodor Mazilu pentru că „realismul absurdului mazilian este același cu al societății în care trăim …”. Dramaturgul Teodor Mazil (1930-1980) și-a câștigat cititorii, publicul, luând în zeflemea absurdul caracteristic societății vremii sale. „Incontestabila ipocrizie” este o piesă care, deși bizară și absurdă prin text, are efectul adevărului, după cum susținea însuși autorul: „trebuie să ne înțelegem în primul rând pe noi înșine, și numai după aceea, în virtutea acestei cunoașteri, să ne schimbăm. Nu se poate vorbi de o regenerare morală pe bază de ignoranță. Iată de ce mi se pare de maximă importanță cunoașterea de sine, cunoașterea raporturilor dintre oameni. De aceea prima obligație a artei este de a ajuta omul să se cunoască”.

