CRONOLOGIE:

Incidente aviatice în care au fost implicate elicoptere militare



Accidentul aviatic de ieri, în care un aparat de tip IAR-330 Puma s-a prăbușit, este al șaselea în care au fost implicate elicoptere militare în România, după 1989.
Agenția MEDIAFAX vă prezintă o cronologie a acestor evenimente:
În anul 1994, doi militari și-au pierdut viața în urma prăbușirii unui elicopter IAR 330.
În iulie 1999, un elicopter al unei unități militare din Vrancea, cu trei persoane la bord, s-a prăbușit în zona localității Podul Turcului, în apropiere de Sascut (județul Bacău), toți cei trei militari supraviețuind accidentului. Potrivit comisiei de anchetă, elicopterul militar IAR 316 (de la UM 01879 Tecuci) s-a prăbușit din cauza unei turbulențe locale foarte puternice, coroborată cu o posibilă greșeală în manevrele de redresare a aparatului.
La 16 august 2001, un elicopter militar IAR 330 Puma Socat, cu trei oameni la bord, s-a prăbușit de la 50 de metri înălțime, în localitatea dâmbovițeană Boteni. Accidentul s-a produs în timpul unui zbor de antrenament, iar aparatul a căzut chiar în curtea Bazei 61 Aeriene Titu. La bordul elicopterului se aflau căpitanul comandor Mircea Ciucă, căpitanul Cristian Badea și maistrul militar Adrian Tudorache, toți fiind răniți în accident.
La 7 aprilie 2003, un elicopter IAR 330 al Bazei 57 Aeriene Mihail Kogălniceanu s-a prăbușit în zona comunei Castelu (județul Constanța), accidentul soldându-se cu moartea celor trei militari aflați la bord. Cercetările făcute ulterior au indicat faptul că accidental aviatic s-a produs din cauza condițiilor meteo nefavorabile și a unei defecțiuni a aparatului de zbor.
La 29 ianuarie 2004, un elicopter IAR 316 al Școlii de Aplicație a Forțelor Aeriene de la Boboc s-a prăbușit în localitatea Poșta Câlnău (județul Buzău), în timp ce executa o misiune de cercetare meteo. Membrii echipajului elicopterului erau locotenent comandor Fănel Belu, navigator de escadrilă, pilot clasa I, locotenent comandor Dănuț Ionel Dumitrache, comandant, pilot clasa I și maistrul militar Constantin Plăiașu. Toți trei au murit. Elicopterul era fabricat în 1978, executase 5.246 ore de zbor și nu avea armament sau muniție la bord. Două luni mai târziu, MApN informa că „accidentul a avut drept cauză înrăutățirea bruscă a condițiilor meteorologice, determinată de formarea intermitentă și deplasarea rapidă a bancurilor de ceață din zonă, ceea ce a generat scăderea dramatică a vizibilității”.
Marți, în jurul orei 13.30, un elicopterul de tip IAR-330 Puma, aparținând Bazei 90 Transport Aerian, din București, s-a prăbușit în lacul de acumulare de la Golești, județul Argeș.
Potrivit unui comunicat al Ministerul Apărării Naționale, aparatul executa un zbor de instrucție, iar echipajul era compus din trei persoane, doi piloți și un mecanic de bord.
Elicopterul Puma a fost proiectat la mijlocul anilor ’60, pentru misiuni de transport mediu. Destinat Armatei Franceze, acesta a fost construit sub licență, cu numele IAR-330 Puma și de IAR Brașov.
Primul zbor al prototipului a avut loc pe 15 Aprilie 1965. În România au fost construite peste 163 de elicoptere atât pentru scopuri civile, cât și militare. Dintre acestea, 104 au fost fabricate pentru Forțele Aeriene Române. Forțele Aeriene Române au modernizat 24 de aparate IAR-330 Puma în varianta IAR-330 Puma SOCAT, destinat luptei antitanc, iar ultimul aparat din această serie a fost livrat la începutul anului 2005.



Recomandări

Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava

Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava
Un tânăr de 21 de ani, care nu a adaptat viteza la carosabilul ud, autorul accidentului în care a fost implicat și un autobuz al TPL Suceava

Pilotul accidentului aviatic mortal de la Orăștie scăpase ca prin minune după un accident aviatic la Suceava

Sorin Bonchiș era unul dintre cei mai cunoscuți piloți și instructori de zbor, cu o carieră impresionantă în aviația militară
Sorin Bonchiș era unul dintre cei mai cunoscuți piloți și instructori de zbor, cu o carieră impresionantă în aviația militară