Închirierea în locul cumpărării unui automobil, a unei mașini de găurit, a unei sacoșe, iar în viitor, a unui computer sau a mașinii de spălat, reprezintă o soluție viabilă în contextul scăderii puterii de cumpărare și a epuizării materiilor prime, relatează linternaute.com. Două site-uri internet, lansate la începutul anului 2008, zilok.com și consoloc.com, au acceptat această provocare și le propun utilizatorilor să închirieze toate obiectele de care au nevoie, începând cu consola de jocuri video, aparatul de capsat foi și ajungând chiar la o mașină de lux.
„Închirierea repartizează mai bine, în timp și spațiu, dreptul de folosire a unui bun de către mai multe persoane, reprezentând astfel o metodă eficientă de combatere a risipei, a supraproducției și a lipsei de spațiu din locuințe”, a declarat Marion Carette, cofondatoarea site-ului Zilok.com.
„În plus, utilizatorii noștri pot să câștige bani din închirierea unor bunuri de care nu se folosesc momentan”, a adăugat Marion Carette.
Alte site-uri s-au specializat în domenii de nișă: sacdeluxe.fr, lansat în urmă cu doi ani, urmând modelul oferit de site-ul american bagborroworsteal.com, propune utilizatorilor lui genți și sacoșe fabricate de firme renumite în domeniu, iar site-ul lebagage.com oferă de mai bine de un an și jumătate posibilitatea de a închiria diverse tipuri de geamantane.
De la jucării la mașini
În schimb, site-ul Rent-a-toy.com, un site de închiriere a jucăriilor, cu sediul general în Singapore, pare să reprezinte un exemplu singular în acest domeniu, deoarece el nu are, cel puțin deocamdată, un echivalent în Europa.
Odată cu succesul înregistrat de conceptul Velib – un program public de închiriere a bicicletelor în Paris -, conceptul de închiriere pe termen scurt a făcut senzație și în domeniul auto, iar ideea de „autopartage” s-a răspândit tot mai mult. La Paris, primarul Bertrand Delanoë intenționează să echipeze acest serviciu cu 2.000 de automobile până în 2010, care se vor adăuga astfel, automobilelor puse deja la dispoziția doritorilor de firmele specializate în închirierile auto, Caisse Commune, Mobizen și Okigo.
La polul opus față de această metodă de închiriere pe termen scurt, câteva firme franceze au propus închirierea automobilelor pe termen de un an, la tarife foarte atractive. Distribuitorul System U le propune clienților, începând din septembrie 2008, închirierea unui automobil pentru suma de cinci euro pe zi, sub rezerva unui contract pe doi ani. Până în prezent, 2.000 de abonați au subscris la această ofertă.
Opel, în asociere cu firma Ucar, a inițiat recent un proiect care susține cumpărarea unei mașini de oraș, cu posibilitatea de a închiria pentru 20 de zile pe an un alt autovehicul, pentru ca toată familia să poată să meargă împreună în vacanță sau la cumpărături.
Tendința se va impune pe termen lung
„Ideea de a nu poseda, ci de a împărți anumite lucruri de care oamenii nu au nevoie tot timpul, a început să își croiască drum tot mai mult în conștiința publicului”, a declarat Alain Boursy, directorul comercial și de marketing al liderului pe piața franceză a închirierilor pentru persoane fizice, firma Kiloutou.
Totuși, această tendință, ce poate fi remarcată din chestionarele adresate clienților care doresc să închirieze diverse bunuri, rămâne destul de modestă.
Contactarea acestor site-uri de închiriere, din punct de vedere al cifrelor, este departe de a ne duce cu gândul la un fenomen de masă: 20-30 de tranzacții efectuate în fiecare zi pe Zilok.com, 150-160 pentru concurentul lui, Consoloc, aproximativ 30 de închirieri pe săptămână încheiate pe site-ul sacdeluxe.fr.
Cu toate acestea, închirierea bunurilor se va impune pe termen lung, în opinia lui Alan Fustec, directorul unui cabinet de consultanță în dezvoltarea durabilă.
„Economia funcționalității”, în care produsul va fi înlocuit prin funcționalitatea lui, achiziționarea prin închiriere „se vor impune în viitorii 10-20 de ani, pentru că omenirea nu va mai putea să continue să epuizeze resursele care nu sunt regenerabile”, a explicat Alan Fustec.
În prezent, cu cât un produs are o durată de viață mai scurtă, cu atât firmele producătoare câștigă mai mulți bani. Acest lucru ridică mari probleme legate de poluare, de deșeuri industriale, de epuizare a resurselor. În economia bazată pe închiriere, cu cât durata de viață a produsului este mai mare, cu atât fabricanții lor vor avea mai mult de câștigat.