Un drum inaugurat în toamna anului trecut și care ne-a costat 32,17 milioane de lei este pe cale să fie distrus iremediabil. Semnalul de alarmă a fost tras chiar de către constructor, firma SCCF Group Colas Iași, care a trimis adrese la Consiliul Județean Suceava, administratorul drumului, arătând pe larg ce se petrece pe tronsonul Pojorâta – Rarău. Din păcate, aceste semnale, transmise încă din primăvara acestui an, nu au fost receptate de autoritățile locale, iar drumul realizat cu eforturi și bani grei poate fi distrus într-un timp extrem de scurt.
Problemele la acest tronson au apărut ca urmare a colmatării rigolelor de scurgere a apei. Pentru că banii alocați investiției nu au ajuns și pentru realizarea unor ziduri de protecție serioase în calea versanților, cu timpul, munții au luat-o la vale, așa cum era și de așteptat. Urmarea logică a fost aceea că rocile și pământul căzut de pe versanți s-au prăbușit exact în rigolele de scurgere, acolo unde se află și astăzi.
„Noi am sesizat aceste probleme imediat după ce a trecut iarna, pentru că dacă nu se intervine la decolmatarea rigolelor vor apărea mari probleme. Neavând pe unde se scurge, apa se va infiltra în fundația drumului și o va distruge. Procesele cele mai puternice se vor înregistra în perioada înghețului și dezghețului, așa încât primăvara viitoare este foarte posibil să vedem o degradare masivă pe anumite porțiuni din drum”, a explicat Dumitru Hanganu, fost director al SCCF Group Colas Iași.
„Activitatea de întreținere a acestui drum este zero”
O altă problemă ridicată de constructor și ignorată de administratorul drumului și de firma care a câștigat licitația pentru întreținere este aceea a materialului antiderapant aruncat astă-iarnă.
„Le-am cerut să curețe acest material antiderapant de pe drum din două motive. Pe de o parte există risc de derapaj pentru autovehiculele ale căror pneuri intră în contact cu materialul antiderapant. O altă problemă este aceea că materialul antiderapant are ca efect urgentarea degradării asfaltului. Din păcate, activitatea de întreținere a acestui drum este zero”, a mai menționat Dumitru Hanganu.
Ce a presupus această investiție
Drumul Pojorâta – Rarău are o lungime de 15,8 kilometri și a fost inaugurat în noiembrie 2011, recepția finală urmând să aibă loc în acest an.
Proiectul de modernizare a acestui drum a avut o valoare totală de 32,17 milioane de lei, din care contribuția Uniunii Europene a fost de 22,68 milioane de lei, fonduri asigurate prin Programul Operațional Regional.
Lucrările au fost realizate de firmele SCCF Iași – Grup Colas și de SC Calcarul SA Pojorâta, investiția însemnând, printre altele, construcția a patru poduri, 39 de podețe, a peste 2,1 kilometri de ziduri de sprijin. În timpul lucrărilor a fost dislocată o cantitate de 450.000 de metri cubi de pământ.