Comisia Europeană a aprobat, marți, un plan de acțiune pentru a reduce rata de părăsire timpurie a școlii la 10%, datele Executivului european arătând că România se numără printre statele în care acest fenomen a scăzut semnificativ în ultimii ani, deși se menține peste media UE.
Studiile Comisiei arată că peste șase milioane de tineri din UE părăsesc sistemul de educație și formare profesională, având calificări de nivel secundar inferior în cel mai bun caz. Aceștia se confruntă cu obstacole în găsirea unui loc de muncă, sunt mai des afectați de șomaj și depind într-o măsură mai mare de prestațiile sociale. Pentru Uniunea Europeană – care are ca obiectiv creșterea inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii – părăsirea timpurie a școlii reprezintă un obstacol serios.
Planul de acțiune adoptat, marți, de Comisie va ajuta statele membre să atingă obiectivul principal al Strategiei Europa 2020 de reducere, până la finalul deceniului, a ratei medii UE de părăsire timpurie a școlii, sub 10 %, de la nivelul actual de 14,4 %.
Deși media actuală la nivelul UE a celor care părăsesc timpuriu școala este de 14,4 %, situația reală variază semnificativ de la o țară la alta. Astfel, șapte state membre au atins deja pragul de 10 % de părăsire timpurie. Este vorba despre Austria, Cehia, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovacia și Slovenia. În schimb, alte trei state membre – Malta, Portugalia și Spania – au rate de abandon școlar timpuriu de peste 30%.
Potrivit datelor Comisiei, aproape toate țările și-au redus ratele de părăsire timpurie a școlii față de anul 2000, România numărându-se, alături de Malta, Italia, Cipru și Portugalia, printre țările care au obținut cele mai semnificative reduceri.
Graficele prezentate de Comisia Europeană, bazate pe date aferente anului 2009, arată că în România rata celor care părăsesc timpuriu școala este de 16,6%, mai mare decât media la nivelul UE 27, care este de 14,4%. Tot cifrele arată că abandonul școlar timpuriu s-a redus față de 2000 cu peste 27%.
Comisia consideră că fenomenul de părăsire timpurie a școlii reprezintă o problemă complexă care nu poate fi rezolvată doar prin politici de educație, ci și prin măsuri de prevenire, intervenție și compensare.
Propunerile Comisiei vor fi discutate de miniștrii educației în cadrul întâlnirii de la Bruxelles, în perioada 2-4 mai. Statele membre vor fi invitate să adopte strategii cuprinzătoare pe baza acestui cadru până la finalul anului 2012 și să le implementeze prin programele lor naționale de reformă.