În plină recesiune și confruntându-se cu o creștere a ratei șomajului, numeroși americani se văd nevoiți să își reducă bugetele pentru cadourile de Crăciun și redescoperă că „gestul contează”, preferând să apeleze la urările prin telefon și la cărțile poștale, informează AFP.
„Oamenii vor să știe cum să își administreze bugetul pentru sărbători fără să supere pe nimeni. Este preocuparea lor principală în această perioadă”, a declarat Anna Post, purtătoarea de cuvânt a Institutului Emily Post din orașul american Vermont, o instituție specializată în alcătuirea regulilor și uzanțelor în ceea ce privește cadourile oferite persoanelor dragi.
Într-o perioadă în care rata șomajului a atins 10%, pentru prima oară în ultimii 25 de ani în Statele Unite, aproape un consumator din doi (45%) intenționează să își reducă cheltuielile pentru cadourile de Crăciun din acest an, potrivit unui studiu realizat de Institutul de marketing Retail Forward. Potrivit unui alt sondaj realizat de societatea National Purchase Diary (NPD), specializată în cercetări de piață, 62% dintre respondenți au declarat că prețul va fi factorul determinant în alegerea viitoarelor cadouri.
„Starea economiei îi va forța oare pe consumatori să apeleze la rezervele lor financiare pentru cadourile de sărbători sau ei își vor reduce lista de cumpărături?”, se întreabă Marshal Cohen, unul dintre analiștii NPS, înainte de a oferi un posibil răspuns: „Dacă faceți parte din această categorie (de consumatori americani – n.r.), probabil că veți opta pentru o carte poștală în locul unui cadou, în acest an”.
Sfaturi și soluții alternative, în presa americană
O serie de sfaturi și de soluții alternative abundă în presa americană, care încearcă să le propună consumatorilor câteva oferte posibile pentru cadourile de Crăciun, fără ca aceștia să se simtă copleșiți de un anume sentiment de culpabilitate.
„Dacă ați cheltuit 50 de dolari pentru un cadou anul trecut, asta nu înseamnă că va trebui să procedați la fel și în acest an. Mulți oameni sunt îngrijorați din acest motiv, însă este o temere complet nejustificată”, consideră Anna Post.
„Trebuie mai întâi să vă gândiți la bugetul dumneavoastră și nu aveți nevoie de alte scuze. Este normal să cheltuiți mai mult pentru o soră sau un frate decât pentru un văr”, a declarat purtătoarea de cuvânt a Institutului Emily Post, condus de familia fondatoarei acestei instituții.
Directoarea institutului, Peggy Post, propune americanilor, în paginile ghidului Washington Examiner „să pună mâna pe telefon, în loc de a cumpăra un cadou, și să le spună persoanelor dragi cât de mult contează acestea pentru ei”.
Alte sugestii îi invită pe americani la o serie de cadouri sobre, precum „servirea unei cafele împreună” și „diverse servicii prestate în timpul liber”.
Ideea cadourilor caritabile a câștigat rapid teren în acest an. Organizația umanitară Save the Children prezintă în catalogul ei de Crăciun o serie de „daruri pentru bucurie”, oferind celor interesați posibilitatea de a cumpăra, pentru suma de 30 de dolari și un simplu clic pe internet, o capră pentru copiii din Etiopia, în scopul „de a le asigura acestora lapte și o sursă de venituri”. În schimb, persoana în numele căreia va fi făcut acest dar va primi o capră de pluș.
Fabricanții de jucării, care își realizează 40% din totalul vânzărilor dintr-un an în perioada sărbătorilor, au mizat în acest an pe produse ieftine. Astfel, 80% din jucăriile produse de gigantul Mattel vor costa fiecare mai puțin de 30 de dolari.
„În colecția noastră de anul trecut aveam, probabil, patru sau cinci jucării cu prețuri cuprinse între 50-100 de dolari. În colecția din acest an avem doar două”, a explicat, la rândul său, Ken Price, directorul fabricii de jucării Jakks Pacific.
În plus, americanii care intenționează să recicleze un cadou au devenit tot mai numeroși. Potrivit unui sondaj comandat de compania de băuturi spirtoase The Patron Spirits Company, pe un eșantion de 1.000 de consumatori, 68% dintre aceștia intenționează să ofere în acest an un cadou pe care ei înșiși l-au primit în trecut.