În lupta modă versus recesiune învinge feminitatea discretă a ținutelor din anii ’40



Moda anilor ’40, din Parisul care sfida ocupația germană prin strălucirea sa, dată de ținutele cu umeri accentuați, gențile uimitoare și sandalele cu platforme, a cucerit și designerii contemporani, care propun ținute similare pentru perioada de recesiune, informează New York Times.
Ținutele feminine și în același timp austere din cel de-al Doilea Război Mondial, ce au o anumită „inocență a materialelor”, sunt la fel de actuale și astăzi, în toate marile capitale ale lumi, afectate de recesiune, dar nu lipsite de farmec.
În perioada războiului, hainele se remarcau prin designul „strict” al jachetelor, rochiile înflorate, pălăriile capricioase, buzele colorate în roșu sângeriu și pantofii confecționați din orice alt material decât pielea. Moda devenise, în Parisul anilor ’40, o formă de a a sfida nazismul și un pact secret cu cei care purtau în secret banderola înscripționată cu „R” – Rezistența.
În Parisul contemporan, o expoziție care a avut loc lângă Gara Montparnasse, intitulată „Accesorii de modă din perioada Ocupației 1940-1944”, sugerează că, în această perioadă, „R” vine de la „recesiune”. Mai mult decât să exprime o situație economică dificilă, recesiunea a scos din nou la suprafață eleganța utilitară și creativitatea aproape naivă, tendințe definitorii pentru acest sezon.
Expoziția, prezentată de muzeul Galliera, face referire la un aspect sensibil din istoria Franței – patriotismul subtil al sandalelor din piele întoarsă, decorate cu simboluri ale Aliaților sau nasturii albi, roșii și albaștri cusuți pe sacouri, vine să demonstreze că moda este mai puțin frivolă decât s-ar crede în general.
De asemenea, la muzeul Jean Moulin, o altă colecție, intitulată „Accesorii și artefacte: Viața femeilor în Paris 1940-1944”, vine să sprijine aceeași idee a luxului, care nu poate fi veritabil în absența discreției. Colecția prezentată include și obiecte mai prețioase, precum câteva eșarfe Hermes, care se purtau legate de baierele genților.
O altă perioada importantă în istorie sunt anii ’70, când industria modei revenea la strălucire după recesiunea din anii ’60. Ținutele Yves Saint Laurent din acea perioadă, rămase o sursă de inspirație pentru toți tinerii designeri, se remarcau prin linia amplă a umerilor, turbane și sandale cu platformă.
Totuși, Yves Saint Laurent avea să le mărturisească jurnaliștilor, mult mai târziu, că aceste ținute au fost inspirate de cele purtate de mama sa în perioada războiului.
În prezent, într-o lume afectată la scară globală de recesiune, care pare că amenință și cele mai sigure instituții, moda încă mai învață din propria sa istorie. Mesajul expoziției de la Paris, dincolo de a face o referire evidentă la cel de-al Doilea Război Mondial, este o manieră de sărbători eleganța, bunul gust și creativitatea, care au reușit mereu să depășească chiar și cele mai dificile situații. Aparent moda vrea să dovedească economiștilor că necesitatea este cea mai importantă sursă a creativității.