Rapoartele „ursuleților” instalați la începutul lunii aprilie în toate secțiile Spitalului de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, respectiv dispozitivele ExpressPod destinate evaluării gradului de satisfacție a pacienților față de serviciile medicale și de îngrijire primite, sunt „mulțumitoare”. Managerul spitalului, Vasile Rîmbu, a declarat, ieri, că monitorizarea permanentă arată că „nu sunt toți angajații la cel mai ridicat nivel, dar trendul este ascendent. Calificativele sunt mulțumitoare”.
Conform rapoartelor de monitorizare transmise de „ursuleți”, în perioada 8-21 aprilie a.c., la întrebarea „Ați recompensat un cadru medical prin diferite mijloace pentru a beneficia de mai multă atenție” afișată pe ExpressPod au răspuns 1.914 pacienți din toate cele 24 de secții ale spitalului. Un număr de 1.616 pacienți, adică 84%, au spus că nu au dat nimic. Alți 131 de pacienți, 7%, au oferit „atenții” medicilor, 60 de pacienți (3%) au oferit asistentelor, 44 (2%) – infirmierilor, îngrijitorilor și brancardierilor și 63 (3%) au dat „atenții” altor categorii de personal. Dacă în cazul medicilor, în majoritatea secțiilor cele mai multe „atenții” s-au dat în zilele de luni, la infirmiere și îngrijitoare „se dă” predominant miercuri și joi, la asistente – mai mult în zilele de marți, iar la celelalte categorii (portari, liftieri etc.) – vineri și zilele de weekend.
Ca procente, cel mai prost stau secțiile Chirurgie, Ortopedie, UPU și Pneumologie, dar ca număr de pacienți care au declarat că au dat șpagă, raportat la numărul total al celor care au beneficiat de servicii medicale în aceste secții, în intervalul menționat, cifrele arată că lucrurile pot fi ținute sub control.
La Chirurgie generală, doar 55% dintre pacienți au spus că n-a fost cazul să dea „atenții”. 18% dintre cei 38 de respondenți, ceea ce înseamnă 7 pacienți, au spus că au dat „recompense neoficiale” la medici și tot 18% au oferit „atenții” altor categorii de personal.
La Ortopedie, din 66 de respondenți, 15%, adică 10 pacienți, au spus că au dat la medici, 17% (11 pacienți) la asistente, 4% la infirmiere și îngrijitoare. La Recuperare, din 38 de respondenți, 29 de pacienți, adică 76%, au spus că nu au dat. Cinci dintre ei, adică 13%, au dat la medici.
În UPU au folosit ”ursuleții” 88 de pacienți, dintre care 66 (75%) au spus că n-au dat nimic. 12% dintre ei, respectiv 11 pacienți, au spus că au dat „atenții” la medici.
La Pneumologie, din 31 respondenți, 74%, adică 23 de pacienți, au spus că n-au dat. Cei 3 pacienți care au declarat că au oferit „atenții” la medici au înregistrat secția cu 10% șpagă la medici.
Secțiile în care pacienții au declarat un grad de satisfacție ridicat
Există și rapoarte cu 0 „atenții”: medicii și asistentele de la Reumatologie (în schimb, infirmierele și îngrijitoarele au 19% „recompense”, acordate de trei pacienți, dintre cei 16, care au folosit „ursuleții”). Tot cu 0 „atenții” sunt și asistentele de la Oftalmologie, Medicină internă, infirmierele și îngrijitoarele de la Nefrologie, Dermatologie și „alte categorii”, în rapoartele emise de „ursuleții” instalați în secțiile Diabet, Ortopedie, Gastroenterologie, Nefrologie, Boli infecțioase, Dermatologie.
Procentual, cel mai bine se situează secțiile Gastroenterologie – din 114 respondenți, 92% au spus că n-a fost cazul să ofere „recompense” personalului din secție; Nefrologie cu 93% (din 55 de respondenți); Cardiologie – 91% (110 respondenți), Obstetrică – 90% (68 de respondenți), Neurochirurgie – 92% (340 de respondenți), Boli infecțioase – 90% (89 de respondenți), Îngrijiri paliative – 91% (128 de respondenți).
În ceea ce privește aprecierea amabilității cadrelor medicale, care a fost testată în perioada 7-21 mai, din 3.084 de respondenți, 87% au fost foarte mulțumiți, 4% mulțumiți, 2% au apreciat-o ca satisfăcătoare, 1% nemulțumiți și 6% foarte nemulțumiți.
Referitor la calitatea îngrijirii medicale acordate de asistentele medicale, din 1.965 de respondenți, 85% au declarat că au fost foarte mulțumiți, 4% mulțumiți, 3% au apreciat cu „satisfăcător”, 2% – nemulțumiți și 6% – total nemulțumiți. Această întrebare a fost în perioada 21-31 mai.
De ieri, întrebarea pentru pacienți este referitoare la calitatea mâncării oferite în spital.
„Ursuleții” sunt amplasați în secții la loc vizibil, în zona de acțiune a camerelor de luat vederi. Sunt ușor de folosit și dacă sunt utilizați cu onestitate de pacienți permit colectarea în timp real a informațiilor despre satisfacția acestora față de standardul spitalului. Tot ce au de făcut pacienții este să apese pe tasta cu fața zâmbitoare sau litera corespunzătoare gradului lor de satisfacție. În cazul în care mai mult de 30% dintre răspunsuri sunt negative, sistemul emite automat alertă printr-un e-mail de avertizare transmis la Sistemul de Management al Calității Serviciilor Medicale și la directorul de îngrijiri. De asemenea, în fiecare dimineață emite rapoarte pe subiectele asupra cărora au fost chestionați pacienții. Întrebările sunt afișate și se schimbă periodic.
Dispozitivele au fost aduse la spital de firma URS Certificări, de asta li se spune „ursuleți”.