În perioada 21-25 octombrie 2019, la Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Suceava s-a desfășurat cea de-a treia întâlnire în cadrul proiectului „Deliberative mediator leader students”, proiect coordonat de o unitate școlară similară din Sakarya, Turcia (proiectul cu nr. 2018-1-TR01-KA229-059667-6).
Proiectul se derulează pe parcursul a doi ani școlari, respectiv 2018-2019 și 2019-2020. În proiect lucrează echipe din șase țări partenere, pe lângă coordonatorii din Turcia și echipa din Școala ”Ion Creangă”, fiind implicate școli din Grecia, Italia, Polonia și Spania.
Pe fond, proiectul vizează ceea ce alții utilizează de mai mulți ani în școlile occidentale: „peer mediation”. Nu e un concept nou, așadar, doar că organizația noastră școlară nu l-a utilizat până acum, nici teoretic, nici în activitățile practice. Scopul pe care ni l-am propus este acela de a crea o rețea de mediatori – profesori și elevi – care, prin intervenția lor promptă, să asigure un climat propice desfășurării întregii activități școlare, prin soluționarea promptă și reducerea conflictelor din școli, îmbunătățind relațiile dintre elevi (relații aflate într-un evident proces de degradare), dintre aceștia și profesori, dintre elevi și părinți ori dintre profesori și părinți.
“Ne bucurăm să fim gazdele unui eveniment atât de important pentru comunitatea noastră școlară, dar și pentru comunitatea locală din care facem parte. Avem, astfel, ocazia să împărtășim experiență și să învățăm unii de la alții, din experiența școlilor partenere în problematica pe care o abordează proiectul, acela al implicării elevilor în găsirea de soluții pentru a construi o școală mai prietenoasă, mai liniștită, mai sigură pentru toți”, a spus, în cuvântul de întâmpinare, prof. dr. Luminița Martiniuc, directorul școlii.
“Proiectul în care suntem implicați abordează o problemă tot mai actuală nu doar la noi, ci în tot ceea ce înseamnă sistem educațional. Suntem conștienți că pentru numeroase «asperități» ce apar în relațiile dintre elevii noștri se pot găsi soluții chiar de către aceștia, astfel încât să nu fie nevoie mereu și neapărat de intervenția unui adult, pe care, în general, elevii îl văd ca pe un intrus. Cu aceste gânduri ne-am implicat în acest proiect derulat sub umbrela Erasmus+ și cu speranțe serioase am abordat sesiunile de formare a elevilor mediatori”, a completat prof. Georgeta Cîmpan, coordonatoarea echipei de proiect a școlii.
Săptămâna de lucru a celor șase echipe de proiect a început cu o ceremonie oficială care le-a oferit tuturor participanților ocazia ca, pe lângă parada drapelelor, să asculte muzică și să vadă dansuri tradiționale din fiecare țară, sub îndrumarea prof. Viorica Murărașu, Alexandrina Jijie, Adrian Șoiman și Oltea Prelucă.
Activitățile specifice proiectului (prezentarea realizărilor de până acum, planificarea celor ce urmează a fi implementate, analiza problemelor întâmpinate etc.) au fost completate cu cele desfășurate la Primăria Suceava, la Inspectoratul Școlar, la Universitatea „Ștefan cel Mare”, precum și cu vizitele la Cetatea de Scaun, la Muzeul Satului Bucovinean, la Cacica și în comunitatea poloneză de la Solonețu Nou, ori excursia-tur în județul Suceava.
Școala Gimnazială ”Ion Creangă”