Impresii din țara Aurorei Boreale – Islanda



Primăvara lui 2015 mi-a dat posibilitatea să călătoresc spre capitala Islandei – Reykjavik, în cadrul proiectului „Diverse society – Diverse Classrooms – Student diversity benefiting social diversity“, finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus Plus.
Cursul a avut loc în orășelul Bourganes, la o distanță de 60 de km de Reykjavik, propunându-și să ofere ocazia unei formări psihopedagogice, axată pe metode de învățare prin cooperare și metoda de lucru CLIM ( învățarea prin colaborare în cadrul grupurilor multiculturale). A fost organizat de Institutul Inter Cultural Iceland cu sediul la Reykjavik, având experți și colaboratori bine calificați, cu o mare experiență în domeniul serviciilor sociale și formării școlare și profesionale. ICI dezvoltă și coordonează proiecte cu Fondul Social European (FSE) și Comunitatea Europeană (CE). M-a impresionat profesionalismul și cordialitatea organizatoarei Godrun Petursdottir în cele 68 de ore de curs.
Modalitățile de realizare a cursului au fost diferite: strategii pedagogice pentru crearea climatului afectiv al clasei, construirea clasei ca o comunitate de învățare, organizarea învățării în grupuri mici, stabilirea rolurilor membrilor grupurilor, intervenții ale participanților la curs pentru împărtășirea propriilor lor experiențe (România, Bulgaria, Ungaria, Italia, Germania, Franța, Cehia).
Problematica cursului este o problemă de interes european și urmărește creșterea calității învățământului și găsirea celor mai bune strategii pentru învățarea prin cooperare. Dimensiunea europeană o reprezintă și schimbul de informații, de idei și experiențe. Am aflat că poziția geografică a Islandei aproape de cercul polar poate genera o strategie de dezvoltare prin valorificarea resurselor limitate. Am întâlnit oameni surâzători, calmi, care trăiesc în armonie cu mediul.
Neavând industrii poluante, apa este foarte bună și aerul este de asemenea foarte curat. Peisajul este sălbatic, dar colorat, predomină culoarea neagră a lavei stinse, iar pe alocuri, în apropierea gheizerelor, culoarea albastră și sulful roșu.
Am vizitat capitala Reykjavik – un oraș unde se întâlnesc mai multe stiluri arhitecturale.
Dacă sunteți interesați de istoria artei și de arhitectură, Reykjavik va ști să vă surprindă. Spre exemplu, superba catedrală luterană Domkirkjan. Aceasta este fără nici o îndoială monumentul cel mai vechi al orașului. Catedrala principala din Reykjavik se numește Hallgrímskirkja. Construită din beton și înălțată pe o colină ce domină orașul, aceasta măsoară 75 de metri și deține o orgă cu mai bine de 5.000 de tuburi. Catedrala a devenit un veritabil reper al orașului ce oferă o panoramă incredibilă asupra împrejurimilor.
Un Reykjavik plin de creativitate,a rămas un centru artistic în plină mișcare, creator de talente ce atrage cei mai înverșunați amatori de artă din întreaga lume.
Participarea mea la curs în calitate de profesor a răspuns nevoilor de dezvoltare profesională, permițându-mi înfăptuirea de proiecte didactice alternative și eficiente privind învățarea prin cooperare; elaborarea unor proiecte transcurriculare pe baza materialelor văzute la curs, pliantelor și fotografiilor pe care le-am cumpărat; îmbogățirea orizontului cultural și a demersului pedagogic prin schimbul de informații dintre cursanți privind sistemul de învățământ; dezvoltarea competențelor funcționale fundamentale pentru reușita școlară, implementarea ideilor inovatoare în școală și îmbunătățirea cunoștințelor de limba engleză.
Impactul asupra diversificării programei de predare este o provocare pentru că implică o alternativă la modelul clasic, o flexibilitate a programei, o deschidere spre modelul european și inovație. Mi-am propus să realizez ca produse finale o mapă cu materialele primite la curs.
În urma stagiului de perfecționare am dobândit noi forme și metode de învățare și predare, concentrate în primul rând pe învățarea activă, lucrul în grup, deschidere spre alte sisteme de învățământ din Europa.
Prof. Camelia Cuțui, Școala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava



Recomandări

Sfințirea pietrei de temelie pentru cel dintâi locaș închinat Schimonahiei Elisabeta Lazăr, pustnica Giumalăului

Sfințirea pietrei de temelie pentru cel dintâi locaș închinat Schimonahiei Elisabeta Lazăr, pustnica Giumalăului
Sfințirea pietrei de temelie pentru cel dintâi locaș închinat Schimonahiei Elisabeta Lazăr, pustnica Giumalăului

Gheorghe Șoldan dă asigurări că sucevenii vor circula pe autostrada A7 de la Suceava la București până la finalul anului 2028

Gheorghe Șoldan dă asigurări că sucevenii vor circula pe autostrada A7 de la Suceava la București până la finalul anului 2028
Gheorghe Șoldan dă asigurări că sucevenii vor circula pe autostrada A7 de la Suceava la București până la finalul anului 2028