Deputații au aprobat ieri majorarea din 2007 a impozitelor pentru locuințe cu o suprafață de peste 150 de metri pătrați, cu câte 5% pentru fiecare 50 de metri pătrați sau fracțiune din aceștia, valori înjumătățite față de proiectul Codului Fiscal aprobat în luna mai de Guvern.
De anul viitor cresc și impozitele pe care populația le va plăti pentru terenuri.
Codul Fiscal a fost adoptat, miercuri, de Camera Deputaților, cu 92 de voturi „pentru”, 89 „împotrivă” și nici o abținere.
Varianta Executivului prevedea majorarea valorii impozabile a locuințelor cu suprafață mai mare de 150 de metri pătrați cu câte 10% pentru fiecare 100 de metri pătrați sau fracțiune din aceștia.
Senatul a respins propunerea de majorare a impozitelor pentru locuințele cu suprafață mai mare de 150 de metri pătrați.
Populația va plăti, din 2007, aceeași cotă de impozit, de 0,1% din valoarea impozabilă a clădirii, indiferent de rangul localității în a cărei rază administrativ teritorială se află clădirea.
În prezent, cota este 0,2% pentru clădirile situate în mediul urban și 0,1% în cazul celor din mediul rural.
Prin urmare, se va micșora cota de impozit pentru clădirile din mediul urban, dar impozitul datorat pentru acestea nu se va reduce deoarece se vor dubla coeficienții de corecție, anulându-se astfel efectul diminuării cotei.
Propunerile de modificare vizează atât majorarea valorilor pe metru pătrat, cât și a coeficienților de ajustare în funcție de zona amplasării clădirii.
În ceea ce privește clădirile deținute de persoanele juridice, autoritățile locale vor putea stabili impozite cuprinse între 0,5% și 2% din valoarea impozabilă de inventar, comparativ cu 0,5-1% în prezent.
O altă modificare se referă la faptul că persoanele juridice nu vor mai fi obligate să reevalueze clădirile din trei în trei ani sau, în caz contrar, să plătească o cotă de impozit cuprinsă între 5% și 10% aplicată la valoarea de inventar a clădirii.
Valoarea impozabilă a clădirii se determină prin înmulțirea suprafeței construite exprimată în metri pătrați cu valoarea impozabilă corespunzătoare. Ulterior se face o ajustare în funcție de rangul localității și zona în care este amplasată clădirea, prin înmulțirea cu coeficientul de corecție corespunzător.
În Cod se mai menționează că valoarea impozabilă a clădirii se reduce în funcție de anul terminării acesteia.
Astfel, dacă clădirea are o vechime de peste 50 de ani la data de 1 ianuarie a anului fiscal de referință, diminuarea este de 20%, față de15% în varianta Guvernului.
Dacă vechimea este cuprinsă între 30 de ani și 50 de ani, inclusiv, valoarea impozabilă se va diminua cu 10%, dublu față procentul propus de Executiv.
Valorile de impozitare și coeficienții de ajustare vor fi majorate și în cazul terenurilor, valoarea impozabilă fiind calculată diferit în cazul terenurilor amplasat în intravilan, înregistrate în registrul agricol la categoria de folosință terenuri cu construcții, sau la alte categorii.
O altă noutate adusă de Codul Fiscal se referă la faptul că proprietarii nu vor putea să vândă clădirile și terenurile până când nu au achitat toate obligațiile fiscale aferente, cu termene de plată scadente până la data de întâi a lunii următoare celei în care are loc înstrăinarea.
Atestarea achitării obligațiilor bugetare se face prin certificatul fiscal emis de compartimentul de specialitate ale autorităților administrației publice locale.
În ceea ce privește terenurile amplasate în extravilan, impozitul este calculat pe baza unei noi proceduri, în care se ține cont de suprafața și zona în care este amplasat terenul respectiv, iar sumele aferente vor fi transferate la bugetele locale și nu la bugetul de stat, ca până în prezent, potrivit unei ordonanțe de urgență aprobată de Guvern la mijlocul lunii martie.
Impozitul pentru terenurile amplasate în extravilan este determinat în funcție de suprafața în hectare a terenului și de zona în care este amplasat, la care se va adăuga coeficientul de corecție calculat, în funcție de rangul localității.
Consiliile locale stabilesc patru categorii de zone de încadrare a terenurilor, spre deosebire de cele cinci clase de calitate folosite în prezent pentru determinarea impozitului.
Sumele rezultate din impozit vor fi transferate la bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale pe raza cărora se află terenurile, fiind gestionate de către administrațiile locale.
Conform legislației, impozitul pe terenurile amplasate în extravilanul localităților este vărsat la bugetul de stat.
– Consiliile locale vor putea majora impozitele și taxele locale cu maximum 20%
Consiliile locale vor putea să majoreze, din 2007, impozitele și taxele locale anuale cu maximum 20% peste nivelul prevăzut în Codul Fiscal.
Reglementările în vigoare prevăd posibilitatea ca autoritățile locale să majoreze taxele locale pentru proprietăți și vehicule, fără a preciza o limită.
Noua variantă a Codului Fiscal stabilește, de asemenea, că impozitele și taxele locale vor fi indexate o dată la trei ani, ținând cont de evoluția ratei inflației de la ultima indexare, în situațiile în care inflația depășește un nivel cumulat de 10%.
În prezent, impozitele și taxele locale sunt indexate anual pentru a reflecta rata estimată a inflației pentru anul următor, dacă aceasta depășește 5%.
Proiectul de Cod Fiscal prevede doar două termene de plată a impozitelor și taxelor locale, respectiv 31 martie și 30 septembrie, față de patru termene în prezent. Impozitele sub 50 de lei inclusiv vor fi achitate integral până la 31 martie.
O altă modificare se referă la diferențierea dintre impozit, plătit de proprietar, și taxă, datorată de concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare sau de folosință.
În plus, se prevede acordarea bonificației de până la 10% pentru plata integrală anticipată a impozitelor și pentru contribuabilii persoane juridice.





