Importul masiv de mașini rulate și înăsprirea condițiilor de creditare, în contextul crizei financiare mondiale, obligă importatorii auto să reducă cheltuielile și parcul auto propriu, să tempereze expansiunea și să angajeze numai oameni de care au strictă nevoie, iar Dacia întrerupe producția. „Am eliminat anumite deplasări și am decalat cursuri de formare profesională. (…) Încercăm să optimizăm free cash-flow-ul, nu ne expunem datoriilor și menținem un minimum de stoc pentru o funcționare normală. (…) Reducem parcul auto propriu, folosim mașini mai mici”, a comunicat Renault România la solicitarea MEDIAFAX.
O abordare similară are și Porsche România, cel mai mare importator auto de pe piața locală, care deține în portofoliu mărcile Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Bentley și Volkswagen Autovehicule Comerciale.
„Am în vedere o limitare a numărului efectiv de mașini înmatriculate în cadrul Porsche România, de la 170 în prezent la circa 100 unități. Cu alte cuvinte, generozitatea pe care am arătat-o până acum în a pune la dispoziția angajaților mașini va fi diminuată”, a declarat directorul Porsche România, Brent Valmar.
Proiectele de extindere anunțate rămân neschimbate, dar există și excepții.
„Am sfătuit concesionarii să își reconsidere intențiile de extindere, asigurându-se de fezabilitatea acestora”, potrivit Renault.
În cazul AutoItalia și Porsche există cel mult întârzieri de câteva luni în finalizarea unor clădiri, din cauza firmelor de construcții, nu din considerente economico-financiare.
În ceea ce privește relația cu băncile, firmele auto amintite nu întâmpină dificultăți, date fiind parteneriatele de lungă durată și contractele negociate astfel încât să permită stabilitate.
Dacia, singurul producător auto activ din România, a renunțat să mai facă previziuni financiare și comerciale, termenul de „prudență” fiind cel care caracterizează atitudinea constructorului din acest moment, arată directorul general al companiei, Francois Fourmont.
„În condițiile în care piețele scad, există evident mai puțini cumpărători. Având în vedere poziționarea noastră (n.r.- ca producător de mașini low-cost) suntem mai puțin afectați decât ceilalți constructori auto, însă trebuie să gestionăm cu atenție stocurile, pentru a nu acumula produse care să rămână ulterior nevândute. (…) Avem o atitudine prudentă și analizăm situația comercială săptămânal”, a spus Fourmont.
Din cauza diminuării cererii, Dacia a întrerupt producția în zilele de 30 și 31 octombrie, precum și pe 13 și 14 noiembrie, situația urmând să se repete în intervalul 20 noiembrie 7 decembrie. Producătorul auto local și-a propus să fabrice în acest an 260.000-270.000 de unități, cu 50.000 de mașini mai puțin față de planurile anunțate la începutul anului acesta.
Firmele auto exclud deocamdată concedierile, însă spun că și-au reanalizat strategiile referitoare la angajări, excepție făcând acele companii care aveau deficit de forță de muncă.
„În ceea ce privește organizația noastră comercială, angăjările vor continua. Sigur că vom avea o abordare diferită, de exemplu nu se vor crea posturi noi”, arată reprezentanța locală a Renault.
Porsche România are o atitudine similară, nu ia în calcul înghețarea angajărilor, recrutează în continuare oamenii de care are nevoie, însă cu o viteză mai mică decât până acum, potrivit directorului companiei, Brent Valmar.
„Nu cred că angajatorii din auto vor să mărească numărul de salariați în acest moment, ci mai degrabă vor să păstreze locurile de muncă pe care le au. Este clar că valul crizei economice va atinge și România mai devreme sau mai târziu”, estimează Constantin Stroe, președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și vicepreședinte al Automobile Dacia.
În cazul AutoItalia, angajările continuă pentru a acoperi necesarul de forță de muncă.
„Dacă la începutul anului 2008 aveam circa 250 de angajați, acum avem în jur de 400 la nivelul AutoItalia Group, iar în intreaga rețea sunt aproximativ 1.500 de oameni. Vom continua să angajăm personal pentru a acoperi locurile vacante”, arată AutoItalia, importatorul mărcilor Fiat, Alfa Romeo, SsangYong, Lancia, Maserati, Fiat Professional (vehicule comerciale – n.r.) și al motocicletelor Honda.
Perspectivele cele mai sumbre, în opinia firmelor implicate în industria auto, sunt legate de scăderea bruscă a vânzărilor de mașini noi, de creșterea masivă importurilor de mașini second-hand mai vechi de 8-10 ani și de reducerea drastică a creditelor pentru persoane fizice, potrivit Renault și AutoItalia.
Numărul înmatriculărilor de autoturisme second-hand de import a crescut cu 104,8% în primele zece luni, față de aceeași perioadă a anului trecut, la 205.086 unități, iar înregistrările de mașini noi au scăzut cu 2,4%, pentru aceleași perioade de raportare, la 252.935 automobile.
Estimările privind durata crizei economico-financiare mondiale variază în funcție de companie, de la 6-9 luni (AutoItalia) la doi ani (Renault).