Pentru a întâmpina nevoile cetățenilor care fac parte din familii numeroase sau nevoiașe, prin compartimentul de asistență socială a primăriei se întocmesc anchete sociale și s-a organizat o bază de date cu toate familiile din orașul nostru care necesită asistență socială din partea comunității locale.
Ajutoarele sociale se acordă solicitanților persoane fizice, pentru înmormântări, procurarea de alimente, medicamente, lemne de foc, transport lemne de foc, plata unor taxe comunale, îngrijire minori (în scopul evitării instituționalizării), educație (în scopul evitării abandonului școlar), cheltuieli utilități publice, susținere financiară a asistenților maternali, despăgubiri în caz de calamități naturale (incendii, inundații) etc.
La 1 ianuarie 2005 a intrat în vigoare Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, conform căreia instrumentarea cazurilor copiilor asistați a devenit mai laborioasă, iar soluționarea cazurilor urmărește prevenirea instituționalizării minorului și adoptarea de soluții în comunitatea locală, în special prin identificarea de familii substitut (în familia lărgită a minorului, rude până la gradul IV, alte familii, etc.).
Colaborarea cu Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului continuă pe coordonate de eficiență și profesionalism și a fost intensificată relația cu Poliția mai ales pe segmentul identificării rudelor din alte localități ale minorului aflat în dificultate și cu Parchetul în cazurile audierilor minorilor care au săvârșit o faptă de natură penală. Pentru cei care au domiciliul în alte localități este necesară colaborarea cu Primăriile de la domiciliul minorului sau, în situațiile în care minorii au reședința în alte județe minorii sunt transferați la Centrul de Primire a minorului în regim de urgență Suceava și se ia legătura cu D.G.A.S.P.C. din județele respective.
Copiilor proveniți din familii sărace, din cauza lipsei resurselor materiale și a unui suport societal sănătos, li se limitează accesul la educație și la o instruire profesională adecvată. Lipsa instruirii școlare și profesionale scade șansele sale pe piața muncii și crește riscul de excluziune socială, iar efectul pe termen lung poate fi căderea sub pragul sărăciei, transmițându-se astfel starea de sărăcie de la o generație la alta.
În municipiul Vatra Dornei, o serie de măsuri promovează asigurarea accesului egal la viața socială, măsuri care s-au luat pe baza criteriilor socio-economice. Acestea includ:
– cantina de ajutor social, la care servesc zilnic masa un număr de 198 de persoane; Pentru aducerea clădirii la standardele de autorizare impuse de normele Uniunii Europene, la cantina de ajutor social s-au investit în acest an sume de circa 1 miliard lei.
– ajutoare materiale acordate de către Primăria municipiului Vatra Dornei prin serviciul de asistență socială. Aceste ajutoare sunt acordate cu diferite ocazii: ziua copilului, sărbătoarea Paștelui ortodox și catolic, Crăciun, începerea anului școlar, etc.
– De asemeni, în imobilul școlii Chilia funcționează Centrul de zi școlar pentru copii școlari, finanțat din bugetul local. Aici, s-au amenajat două foste săli de clasă, cu utilitățile necesare desfășurării timpului de după masă a copiilor; S-au angajat două cadre didactice pentru supraveghere și acțiuni; Numărul copiilor instituționalizați aici este de 24. După terminarea orelor de curs, cei 24 copii sunt preluați de către educatori, sunt ajutați să-și facă igiena dinaintea mesei și servesc masa de prânz. Apoi, li se va organiza un program educativ și recreativ, sunt ajutați să-și facă temele pentru școală. Servesc masa de seară la ora 18,00, după care merg acasă la familie.
Alte activități sociale desfășurate în cadrul Primăriei Vatra Dornei:
– Protecția persoanelor cu handicap: – este vorba despre plata salariilor unui număr de 21 de asistenți sociali, însoțitori persoană cu handicap grav.
– În imobilul fostei școli Roșu funcționează centrul social pentru persoane vârstnice, finanțat integral din bugetul local, unde beneficiază de asistență socială și medicală un număr de 16 bătrâni, persoane singure, care nu au întreținători.
Pentru a veni în sprijinul cetățenilor care solicită relații din domeniul administrației publice, în cadrul Primăriei municipiului Vatra Dornei funcționează Centru de Informare a Cetățenilor. Aici, cetățenii se pot informa în orice problemă care privește administrația publică locală. Tot în sprijinul concitadinilor noștri este pus la dispoziție telefonul cetățeanului 0230/375517.




