La Clubul Artelor Vizuale, din incinta Shopping City Suceava, s-a deschis, cu câteva zile în urmă, expoziția de pictură cu genericul „Iluzii și certitudini”, realizată de fălticeneanul Gabriel Todică.
De la „Iluziile unui debut”, la „Iluzii și certitudini”
Inginer și economist de profesie, Gabriel Todică s-a apucat de pictură din anul 2011 și, fără să aibă vreo îndrumare artistică, a încercat să se exprime în manieră naivă, abordând subiecte și genuri diverse.
Dacă prima sa expoziție, din toamna anului trecut, deschisă la Muzeul Apelor „Mihai Băcescu” din Fălticeni, a purtat titlul „Iluziile unui debut”, expoziția de la Suceava păstrează „iluziile” în generic, dar le adaugă, ca semn al încrederii dobândite după prima întâlnire cu publicul, și „certitudini”.
Și e firesc, pentru că dacă Goncearov spunea că „fericirea este făcută din iluzii”, alți gânditori au ajuns la concluzia că „fără speranțe și certitudini nu se poate trăi”.
„O poveste din culoare și formă”
Cele circa 70 de lucrări etalate pe simeze (pictură cu tematică religioasă, peisaje, portrete, compoziții și scene metaforice) au fost panotate, așa cum a spus la vernisaj artistul plastic Niculai Moroșan, în așa fel încât „fiecare lucrare să câștige prin vecinătatea celorlalte”.
Această desfășurare vizuală, care trădează parcurgerea mai multor etape, este „o poveste din culoare și formă”, pe care autorul „o povestește în măsura în care se pricepe”.
Dacă, așa cum a remarcat Niculai Moroșan, „peisajul este foarte puțin reprezentat”, iar icoanele – deși nu respectă anumite canoane – denotă „o numită puritate sufletească”, portretele – care sunt realizate prin compunerea unor elemente care creează o aparență înșelătoare – fac dovada unei capacități imaginativ-descriptive demne de apreciat.
Portrete metaforice care ne duc cu gândul la manieristul Giuseppe Arcimboldo
Sunt portrete, subliniază Niculai Moroșan, „interesante și elaborate”, care probează o „viziune aparte”, pictorul încercând să surprindă specificul personajelor într-o manieră disimulantă, prin conturarea fizionomiei cu elemente figurative decupate din activitatea/opera personajelor portretizate (Mihai Eminescu, Ion Creangă, Grigore Vasiliu Birlic, Ion Lucian, Ion Irimescu, Nicolae Labiș, Adrian Păunescu…).
Aceste prefabricate vizuale, portrete metaforice care ne duc cu gândul la manieristul milanez Giuseppe Arcimboldo, chipuri conturate de iluzii optice prin „citirea” cărora privitorul recunoaște figuri emblematice din panteonul culturii române, îl distanțează pe Gabriel Todică de pictorii naivi ai Sucevei, reprezentați astăzi de comăneșteanul Simion Iuga și venerabilul Dragoș Olaș, din comuna Vama.
*
O expoziție la finalul căreia autorul, care a fost susținut de familie, de colegi și de actorul Lucian Dragotă (care a prezentat un scurt moment recitativ-muzical), le-a mulțumit tuturor celor care au fost alături de el, accentuând faptul că prezența sa publică se datorează prietenilor, care l-au impulsionat să-și expună lucrările.