IGPR a lansat o campanie de prevenire a pornografiei infantile, de Ziua Siguranței pe Internet



Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a lansat, marți, campania ”Tu cui dai accept?” și spoturile TV ale acesteia, pentru prevenirea pornografiei infantile, materialele fiind prezentate cu ocazia Zilei Siguranței pe Internet.
Campania face parte dintr-un proiect inițiat în 2008 de Poliția Română, în parteneriat cu Poliția Norvegiană și finanțat prin Mecanismul Economic European – Dezvoltarea capacității de prevenire și investigare a cazurilor de pornografie infantilă pe internet în România, potrivit șefului Institutului de Cercetare și Prevenire a Criminalității din IGPR, Constantin Stroescu.
Scopul campaniei este creșterea gradului de informare a unor grupuri țintă (copii, părinți, profesori) cu privire la riscurile ce pot apărea pe internet și modalitățile de prevenire a acestora.
”În România, pornografia infantilă pe internet nu reprezintă un fenomen, însă câteva date ale unei cercetări realizate de către Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, ca o primă etapă a componentei de prevenire a proiectului menționat, pe un segment care a inclus copii din clasele V-VIII, evidențiază că 70 la sută dintre elevii de gimnaziu accesează internetul cel puțin o dată pe zi, iar 86 la sută dintre elevii care accesează Internetul frecventează site-uri de socializare. De asemenea, 70 la sută dintre elevii de gimnaziu au întâlnit întâmplător pe internet mesaje indecente sau pornografice, iar 25 la sută dintre elevii de gimnaziu au oferit pe internet informații personale despre ei și familiile lor, inclusiv fotografii”, a spus Stroescu.
El a subliniat necesitatea cunoașterii elementelor ce constituie infracțiunea de pornografie, enumerând producerea în vederea răspândirii, oferirea sau punerea la dispoziție, răspândirea sau transmiterea, procurarea pentru sine sau pentru altul de materiale pornografice cu minori prin sisteme informatice, ori deținerea, fără drept, de materiale pornografice cu minori într-un sistem informatic sau un mijloc de stocare a datelor informatice.
De asemenea, Virgil Spiridon, coordonatorul Serviciului de Combatere a Criminalității Informatice (IGPR), prezent la lansarea campaniei, a amintit că pornografia nu reprezintă o problemă majoră în România, dar reprezintă o prioritate pentru autorități.
La rândul său, coordonatorul campaniei, comisarul Marius Tache, a spus că acțiunea de informare se va desfășura în perioada februarie-iunie 2011, urmând să fie difuzate spoturi tv și radio. Ulterior, reprezentanții campaniei vor merge în aproximativ 50 de școli din țară, la clasele de gimnaziu, pentru a discuta cu elevii și profesorii.
Spoturile din campania ”Tu cui dai accept?” vor fi difuzate pe TVR și alte posturi de televiziune, între care și cele muzicale, a precizat Marius Tache.
”În mod evident, internetul a devenit un mediu aproape familiar pentru majoritatea celor tineri. Prin această campanie nu dorim să descurajăm utilizarea internetului de către copii, ci să-i învățăm că e nevoie de respectarea câtorva reguli minime de autoprotecție. Conform cercetării, majoritatea copiilor descoperă internetul în perioada 11-14 ani, cei mai mulți accesând de acasă. Polițiștii de prevenire vor ajunge în mai multe școli din întreaga țară, unde se vor întâlni cu elevii claselor V-VIII. Astfel, în peste 600 de clase de elevi din ciclul gimnazial se vor organiza concursuri despre utilizarea corectă a internetului”, a explicat Tache.
El a enumerat printre riscurile internetului transmiterea datelor cu caracter personal sau a informațiilor relevante despre familie, care pot încuraja anumite persoane să îi pună pe copii într-o situație de șantaj, precum și groomingul – printre cele mai grave pericole pentru minorii care frecventează internetul fără respectarea unor minime reguli de protecție (ademenirea sau manipularea unui copil în scopul stabilirii unei legături emoționale cu acesta pentru a-i reduce inhibițiile și a-l face să se apropie de hărțuitor).
”Grooming-ul asupra copiilor este folosit pentru a-i ademeni la activități ilegale ce țin de exploatarea sexuală a minorului, prostituție, pedofilie sau pornografie infantilă. Acest lucru implică manipularea psihologică făcută pentru câștigarea încrederii copilului, care astfel sunt mai puțin inclinați să reclame o situație sau o infracțiune comisă de cineva de încredere. Încrederea se poate dezvolta rapid în mediul online, sub masca anonimatului pe care Internetul îl oferă”, a adăugat Marius Tache.
Totodată, el a precizat că Poliția Română, împreună cu FOCUS România, a implementat un hotline, sub forma unui punct de contact pentru raportarea activităților ilegale și periculoase pentru copii, respectiv www.safernet.ro.
”Platforma este asigurată de FOCUS, iar acele aspecte care reprezintă încălcări ale legii sunt transmise la IGPR, la unitatea de combatere a infracționalității pe internet”, a mai spus coordonatorul campaniei, Marius Tache.
Purtătorul de cuvânt al campaniei și actor în spoturile oficiale este Florin Grozea, membru al formației HI-Q.