Ierarhizarea sfinților în slujbele Bisericii



Ierarhizarea sfinților în slujbele Bisericii
Ierarhizarea sfinților în slujbele Bisericii

Dacă vorbim de o ierarhizare a sfinților, acest lucru îl face în mod teologic Biserica prin intermediul cultului. Teologia cea mai înaltă a Bisericii își găsește expresia în cultul acesteia. Prin urmare, din moment ce există cultul, care reprezintă modul de trăire al Bisericii de-a rândul veacurilor cu prezența și cu Harul Duhului Sfânt, acolo vom găsi foarte multe răspunsuri și lămuriri. Mai întâi de toate, observăm că Maica Domnului deține întâietatea.
Pentru a înțelege cum Biserica noastră a stabilit o ierarhie a sfinților ei, trebuie să observăm pe cine pomenește preotul în rugăciunea „Mântuiește, Doamne, poporul tău…” de la Utrenie. De asemenea, să vedem pe cine pomenește în rugăciunea „Stăpâne Mult Milostive…” de la Litie. De asemenea în apolis, fie că este la Vecernie, Utrenie, Sfânta Liturghie sau Pavecerniță, indiferent de slujbă: „Pentru rugăciunile Preacuratei Stăpânei noastre, de Dumnezeu Născătoarea și pururea Fecioara Maria, cu puterea Cinstitei și de viață făcătoarei Cruci, cu ocrotirile cinstitelor și cereștilor netrupești Puteri, pentru rugăciunile cinstitului și slăvitului Proroc, Înaintemergătorul și Botezătorul Ioan” și celelalte.
De asemenea, înțelegem în ce fel Biserica a făcut o ierarhizare a sfinților, dacă observăm cum sunt pomeniți acești sfinți în rânduiala Proscomidiei. Acolo preotul scoate 9 miride numite și „cele 9 cete”, iar în cadrul fiecăreia din cele 9 cete el pomenește numele sfinților, care sunt și ele grupate, și acolo se vede ordinea în care sunt pomeniți sfinții.
Dacă ar fi să ne luăm după apolisuri și ecfonise, putem stabili o ordine. Mai întâi este pomenită Maica Domnului. Urmează apoi pomenirea Sfinților Îngeri, a Sfântului Ioan Botezătorul, ierarhii, mucenicii, cuvioșii, fie de parte bărbătească, fie de parte femeiască. Pomenirea se încheie cu numele Sfinților Ioachim și Ana. Pentru că din ei s-a născut Maica Domnului. Așadar, cu rostirea numelui Maicii Domnului începem și cu pomenirea „Sfinților și Drepților dumnezeiești Părinți Ioachim și Ana” terminăm, fiindcă ei sunt cei ce au născut-o pe cea din care S-a născut Mântuitorul neamului omenesc.
(Pr. Ciprian Florin Apetrei, Ziarul Lumina)



Recomandări