Obligativitatea echipării autoturismelor cu cauciucuri de iarnă a fost o idee care i-a „venit” Ancăi Boagiu când a constatat că circulația dinspre Poiana Brașov spre București poate fi perturbată de „câțiva fulgi de zăpadă”, a povestit, cotidianului „Gândul”, titulara Ministerului Transporturilor.
„Acum o lună, în timp ce veneam din Poiana Brașov înspre București, au început să cadă câțiva fulgi de zăpadă. Brusc au început ciocnirile între mașini. M-am enervat, i-am sunat pe cei de la Compania de Drumuri și i-am luat la întrebări. Le-am zis că îi dau afară dacă nu iau măsuri urgente. Ei mi-au spus că nu e vina lor, pentru că toată lumea are cauciucuri de vară. Așa mi-a venit ideea”, a declarat, pentru „Gândul”, Anca Boagiu, cu puțin timp înainte să anunțe că s-a răzgândit și că obligativitatea nu se aplică decât de anul viitor.
„Apoi am întrebat cum e situația în alte state europene și am aflat că Germania tocmai introducea această măsură”, a adăugat ministrul.
În săptămâna dintre anunțarea măsurii ca obligatorie începând de anul acesta și joia trecută, când ministrul a anunțat că e în vigoare abia de anul viitor, atât magazinele de specialitate cât și service-urile au fost luate cu asalt, se remarcă în articolul din „Gândul”.
„La nivelul service-urilor activitatea de montare a cauciucurilor de iarnă a crescut cu 20-25% în medie. Mi-am cumpărat și eu, ocazie cu care am descoperit că, din cauza anunțului, anvelopele s-au scumpit cu 15-20%. Când le-am comandat, înainte de anunț, erau 500 de lei fiecare. Când le-am primit erau deja 595 de lei”, a declarat, pentru „Gândul”, Cristian Muntean, director în cadrul ASSAI, asociație care reprezintă interesele a peste 400 de service-uri auto independente.
Ministerul a decis ca prevederea privind obligativitatea echipării cu cauciucuri de iarnă să se aplice și mașinilor mici, nu numai celor de mare tonaj, nu numai din motive de siguranță, ci și din motive economice. „Avem în vedere două chestiuni. În primul rând siguranța traficului, iar în această privință nu trebuie să mai argumentez de ce sunt mai eficiente anvelopele de iarnă. Apoi, este vorba despre costurile pe care le avem pentru decongestionare. Acestea sunt cuprinse între 1.050 și 1.500 de lei pe oră. Anul trecut am avut cumulat blocaje în trafic de 67 de zile”, a explicat Boagiu. Conform calculelor cotidianului, pierderile ar totaliza în acest caz peste două milioane de lei, respectiv cel puțin 470.000 de euro.
Ministrul Boagiu a ținut să precizeze că aplicarea legii anul acesta, la scurt timp după anunțarea sa, nu este o tentativă de a favoriza pe nimeni. „Am auzit astfel de vorbe cum că sunt favorizate anumite firme. Pe cine să favorizez? Eu am avut în vedere siguranța traficului și reducerea costurilor. Nu știu care sunt firmele care vor avea beneficii de pe urma acestor măsuri. Cei care au observații de genul acesta să demonstreze ceea ce spun”, a mai declarat titulara Transporturilor.