Icoanele rămân în școli, instanța supremă stabilind că prezența lor este legală



Instanța supremă a decis că prezența icoanelor în școli este legală, admițând recursul Ministerului Educației la decizia instanței inferioare, care a menținut recomandarea Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) de scoatere a simbolurilor religioase din unitățile de învățământ.
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a admis, miercuri, recursul formulat de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (MECT) față de soluția dată de instanța inferioară, Curtea de Apel București, prin care se menținea recomandarea CNCD.
Decizia instanței supreme este definitivă, iar împotriva ei se pot formula doar căi extraordinare de atac, cum sunt contestația în anulare sau revizuirea de fond.
MECT a atacat în instanță, pe rolul secției de Contencios Administrativ și Fiscal a Curții de Apel București (CAB), recomandarea CNCD și a pierdut procesul, judecătorii CAB menținând hotărârea consiliului.
În august 2006, profesorul buzoian Emil Moise cerea președintelui CNCD să dispună „anularea situației discriminatorii create prin prezența obstinantă a simbolurilor religioase în holurile, cancelariile și sălile de clasă – în afara orei facultative de Religie – ale Liceului de artă Margareta Sterian din Buzău”, unde învață fiica sa, Teodora Moise, cât și în toate unitățile publice de învățământ din județul Buzău.
Profesorul Emil Moise susținea atunci că predarea religiei în instituțiile de învățământ publice „constituie o discriminare împotriva persoanelor agnostice sau de altă confesiune decât aceea căreia îi aparțin simbolurile religioase (…) și o încălcare a dreptului fundamental la egalitatea de șanse, deoarece prin acceptarea simbolurilor religioase, unitățile publice își asumă transmiterea (inclusiv) a valorilor de inferiorizare a femeilor, practicate de religia respectivă”.
Reprezentanții CNCD au răspuns, în 21 noiembrie, petiției profesorului buzioan, recomandând Ministerului Educației să elaboreze o normă internă prin care să reglementeze prezența simbolurilor religioase în școlile românești, indicând și o serie de principii de care ar trebui să se țină seama, între care și aceea că afișarea simbolurilor religioase trebuie să se facă numai la orele de religie și numai în spațiile destinate acestora.