Cătălin Golea, din Gura Humorului, realizează, în premieră în perimetrul bucovinean, icoane pe suport din piele.
Piele prelucrată pentru produse de marochinărie, pe suprafața poroasă a căreia imprimă, prin gravare laser, chipul lui Iisus Hristos, al Maicii Domnului sau chipuri ale Arhanghelilor.
De la gravura pe marmură și granit, la gravura pe lemn și pe piele
Proprietar al unui atelier de monumente funerare, atelier pe care l-a deschis împreună cu un asociat în anul 2008, Cătălin Golea a trecut, de câteva luni, de la gravura pe marmură și granit, executată cu utilaje cu comandă computerizată, la gravura pe suport de lemn și, ulterior, pe piele.
Echipamentul din dotarea atelierului, o investiție de circa 30.000 euro, își găsește astfel o nouă utilizare. A făcut mai întâi câteva încercări, s-a familiarizat cu tehnica de execuție, a căutat modalități de evidențiere cromatică a imaginii și formule de prezentare estetică a lucrărilor și a ieșit cu acestea în fața publicului.
Icoane gravate pe piele, prezentate în rame masive, băițuite, din lemn de esență tare
Un grupaj de 15 icoane gravate pe piele, prezentate în rame masive, băițuite, din lemn de esență tare, sunt expuse în galeria Pizzeriei „La Bomba”.
Sobre prin cromatică, realizate cu exactitate rigidă prin programare computerizată (imaginea fiind imprimată prin arderea cu laser a suprafeței catifelate a pielii) piesele expuse produc impresia unor creații artistice, deși doar imaginea – model a constituit inițial rezultatul unui proces creativ, reproducerea prin acest procedeu fiind un produs industrial, care poate fi multiplicat.
Manualitatea rezidă doar în prezentarea acestor icoane, pielea fiind fixată cu un adeziv pe placaj băițuit și prin înrămarea masivă, care prezintă imaginea în adâncimea ramei.
Icoane realizate de marii maeștri ai Renașterii, de pictori iconari renumiți
Cătălin Golea, care a absolvit Facultatea de Științe Economice la Iași, în anul 1997, spune că ideea icoanelor gravate pe piele a venit din necesitatea susținerii activității atelierului de monumente funerare, activitate care este mai redusă în lunile de iarnă. Așezat în fața computerului, Cătălin Golea selectează icoane realizate de marii maeștri ai Renașterii, de pictori iconari renumiți, stabilește dimensiunile imaginilor, le prelucrează grafic și le „comandă” apoi spre execuție mașinii de gravat laser, care, cu puterea și viteza programate, trece la lucru.
Marginile au un contur sinuos, ca cel al papirusurilor „mâncate” de vreme
Brațul mobil al mașinii, care dirijează fascicolul laser, se plimbă pe suprafața bucății de piele arzând-o mai slab sau mai profund, după cum imaginea memorată are gradualizări de intensitate cromatică.
Încet, încet, pe suprafața poroasă a materialului-suport, se conturează chipul lui Iisus, al Maicii Domnului sau al unor sfinți.
În atelier se simte mirosul pielii arse și al vopselei acrilice cu care Cătălin Golea a colorat suprafața de imprimare pentru a obține efecte de fond și pentru a evidenția cromatic imaginea. La final, pielea este decupată cu fascicolul laser. Marginile au un contur sinuos, ca cel al papirusurilor „mâncate” de vreme.
Este necesară și o latură creativă, pentru ca icoanele să aibă statutul de lucrări cu semnătură de autor
În atelierul lui Cătălin Golea s-au adunat deja peste 30 de icoane. Sunt agățate cu cârlige de rufe „la aerisit”, pentru a face să dispară mirosul de piele arsă.
Cei care au văzut aceste icoane s-au arătat încântați. Au început să apară comenzi. Unul dintre cei care l-au încurajat pe Cătălin Golea, graficianul Mihai Pânzaru PIM, i-a propus acestuia să organizeze o expoziție la Suceava. Este necesară însă și o latură creativă pentru ca piesele să nu fie privite doar ca un produs industrial, de serie, ci să aibă statutul de lucrări cu semnătură de autor.
Până una-alta, icoanele gravate cu laser pe lemn și pe piele, scoase pe piață de Cătălin Golea, sunt produse interesante, estetice, care pot decora interioare de clădiri publice și private.