Artistul vizual sucevean Constantin Severin etalează în aceste zile, în saloanele dedicate expozițiilor temporare de la parterul Muzeului de Istorie din municipiul Suceava, o expoziție retrospectivă care cuprinde 33 de lucrări în ulei (25 de tablouri și o instalație din colecția sa personală și șapte lucrări din patrimoniul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților), care se circumscriu expresionismului arhetipal, curent pe care l-a inițiat, cu câțiva ani în urmă, în arta contemporană.
Premiul „Opera Omnia” conferit de Consiliul Județean Suceava.
Expoziția, vernisată în ultima zi a lunii ianuarie a.c. cu prilejul sărbătoririi „Anului 80 al Artelor Plastice Bucovinene” (aniversarea a opt decenii de la înființarea, la Cernăuți, la data de 31 ianuarie 1932, a Societății Artiștilor și Amicilor Artelor Plastice din Bucovina), readuce pe simezele sucevene o parte din lucrările prezentate sub genericul „Text și Timp”, expoziția cu care Constantin Severin a debutat ca artist vizual în toamna anului 2004 impunând expresionismul arhetipal (concept pe care l-a teoretizat și l-a materializat în arta plastică – despre care susține că „își găsește locul între cele două paradigme contemporane, figurativul și abstractul”), precum și lucrări realizate ulterior.
Momentul aniversar al artelor plastice bucovinene i-a adus lui Constantin Severin Premiul „Opera Omnia” conferit de Consiliul Județean Suceava.
„Rigoare și mister, matematică și lirism, simplitate și paradox”
Constantin Severin, pe care graficianul Mihai Pînzaru PIM l-a prezentat ca fiind „unul dintre oamenii de cultură cu mare disponibilitate artistică”, un creator care „are toate atributele unui poet modern important, dar care a trecut la pictură”, propune prin expresionismul arhetipal un nou concept care descrie o “realitate artistică imemorială”, „o artă suspendată între real și imaginar”, care „necesită în egală măsură rigoare și mister, matematică și lirism, simplitate și paradox”.
Fascinat de puterea acestei formule de expresie plastică, poetul și criticul de artă George A. Stroia, redactorul-șef al revistei „Armonii culturale”, care a fost prezent la vernisaj, remarcă în pictura lui Constantin Severin „o fericită asociere de viziuni și efecte, de concepte și simboluri, care fac din arta sa o flacără vie ce arde cu strălucirea unei stele”.
Frida Kahlo surâde dureros, ținând în mână o statuetă arhetipală
Alăturând lucrărilor din ciclul „Text și Timp” și celor din seria „Suceava mea arhetipală” câteva piese noi, „Putna în oglindă” și „Voroneț” (care completează seria lucrărilor cu lăcașuri de cult din colecția Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților), Constantin Severin ne confruntă cu vitalitatea cromatică exuberantă a unor vizualizări definitorii pentru conceptul său artistic.
Pe lângă un „Autoportret cu înger păzitor” și câteva lucrări cu trimiteri exotice la teritoriile explorate de Paul Gauguin („Ritmuri sălbatice”, „Teha Amana”, „Copilul lui Gauguin”), Constantin Severin expune lucrarea intitulată „Iată expresionismul arhetipal!”.
Frida Kahlo (1907 – 1954), artista mexicană care și-a transformat suferința fizică și morală în sursă de inspirație pentru pictură, surâde dureros, ținând în mână o statuetă arhetipală.