Hotelurile de pe litoral ar trebui deschise în etape, în funcție de specificul fiecărei stațiuni, și nu la 1 mai, cum prevede legea în prezent, potrivit unei solicitări adresate MDRT de către Asociația Litoral-Delta Dunării, care consideră că situația actuală provoacă prejudicii hotelierilor.
„Ne-am dori cu toții ca hotelurile să fie deschise chiar din aprilie și să închidă în octombrie sau, poate, deloc. Considerăm, însă, că măsura prin care s-a stabilit ca totate stațiunile de pe litoral să fie deschise de la 1 mai creează mari prejudicii și pierderi deținătorilor de structuri de primire turistică”, a declarat agenției MEDIAFAX Corina Martin, președintele Asociației Litoral-Delta Dunării și al ANAT.
Din acest motiv, reprezentanții turoperatorilor de pe litoral cer anularea prevederii legislative și propun, ca soluție, deschiderea eșalonată a hotelurilor, pe stațiuni.
Turoperatorii dau ca exemplu Costineștiul, o stațiune pentru tineri care nu ar trebui deschisă la 1 mai, pentru că elevii și studenții intră în vacanță abia în iunie.
În schimb, majoritatea hotelierilor din Mamaia sunt de acord cu deschiderea stațiunii la 1 mai, aceasta fiind singurul caz în care turoperatorii sunt de acord cu prevederile legii.
Potrivit HG 1267/2010 privind eliberarea certificatelor de clasificare, a licențelor și brevetelor de turism, publicată în Monitorul Oficial 866 din 23 decembrie 2010, operatorii economici proprietari și/sau administratori ai structurilor de primire turistice de pe litoral sunt obligați să asigure funcționarea acestora în perioada 1 mai-30 septembrie a fiecărui an.
„Cerem ca asociațiile patronale hoteliere, împreună cu consiliile locale și Asociația Litoral-Delta Dunării, să poată stabili graficul de deschidere a unităților de cazare, pe fiecare stațiune. Astfel, asigurăm și implicarea autorităților locale. De asemenea, considerăm că este necesară acordarea unor facilități pentru cei care respectă aceasta reglementare, în special în extrasezon. Ne referim aici la reduceri de taxe, reducerea impozitului pe clădiri, a impozitului pe profit sau prin acordarea unor subvenții”, a adăugat Martin.
Ca soluție pentru „estetizarea” stațiunilor afectate, mai ales în sudul litoralului, de unități de cazare care rămân închise pe toată perioada sezonului, asociația propune impunerea obligativității întreținerii și amenajării spațiilor adiacente structurilor de primire turistică, cu aplicarea de către consiliile locale a unor sancțiuni corespunzătoare.
„Ca exemplu, putem menționa taxa de paragină introdusă de Consiliul Local Mangalia, care obligă deținătorii terenurilor și unităților abandonate să îngrijească proprietățile deținute pentru a evita reducerea atractivității atât a stațiunii în întregul său, cât și a unităților funcționale din vecinatate, ca rezultat al aspectului estetic creat. Altfel spus, statul nu trebuie să poată impune orarul de deschidere sau închidere a unui business propriu, dar poate și trebuie să intervină pentru a obliga deținătorii de unități de cazare și alimentație publică să estetizeze și amenajeze spațiul adiacent unității respective”, a mai spus Corina Martin.