Hotelierii cer MDRT să renunțe la introducerea sistemului electronic de evidență a turiștilor



Sistemul electronic de evidență a turiștilor (SIET) va transmite informații confidențiale fără acordul celor care se cazează în hoteluri, ceea ce va duce la scăderea gradelor de ocupare, se arată într-o scrisoare transmisă MDRT de către Federația Hotelierilor, care respinge introducerea sistemului.
Federația Industriei Hoteliere din România (FIHR) a cerut Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT), într-o scrisoare transmisă săptămâna trecută, să nu introducă Sistemul Integrat de Evidență a Turiștilor (SIET), pentru că acesta ar aduce o serie de deservicii industriei.
Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, hotelurile și pensiunile vor fi obligate să se înscrie într-un sistem de evidență a turiștilor prin care se va putea afla în orice moment cine și unde este cazat, în caz contrar urmând să fie amendate cu o sumă de până la 20.000 de lei. Potrivit MDRT, sistemul va ajuta atât la acumularea de date statistice, cât și la combaterea evaziunii fiscale. În plus, prin corelarea informațiilor furnizate de SIET, persoanele care au săvârșit infracțiuni și sunt urmărite național sau internațional vor putea fi reperate mai ușor.
Proprietarii sau administratorii structurilor de primire turistice vor fi obligați ca în termen de 90 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a actului normativ să înscrie unitatea de cazare în SIET.
Hotelierii cred că aplicarea sistemului încalcă libera și neîngradita circulație a persoanei și conduce la transmiterea, fără acordul celui care folosește serviciile hotelierilor, a unor informații confidențiale (nume, prenume, act de identitate, data când se află într-un anumit loc etc.), care îi pot crea inconveniente și neplăceri de orice natură.
„Transmiterea acestor date altor entități, fie ele definite prin HG, trebuie să presupună o explicație a motivului pentru care se transmit și o garanție asupra confidențialității tratamentului lor, chestiune pe care acest proiect de act normativ nu o asigură, iar noi nu ni-l asumăm. Transmiterea acestor date, care nu au niciun caracter statistic, ne va conduce la pierderea de venituri și ne va îngreuna activitatea” se arată în scrisoarea trimisă MDRT și semnată de către Radu Enache, președintele FIHR.
Potrivit hotelierilor, numărul persoanelor care se vor caza în unitățile turistice va scădea după ce acestea vor afla că datele lor personale vor fi transmise și altor instituții în afară de Poliție și Parchet.
O a doua consecință a aplicării SIET va fi că transmiterea în timp real în sistem a oricăror informații va presupune forță de muncă suplimentară, deci costuri adiționale considerate nejustificate de către hotelieri.
„Propunerea de act normativ se contrazice cu Legea 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, care este în vigoare. Mai mult, membrii noștri sunt înregistrați la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal ca utilizatori ai datelor de identificare ale turistului, prin fișa de anunțare a sosirii și plecării, pentru care am solicitat acest acord. Prin nota de informare care se află la recepția hotelurilor, turiștii sunt avertizați că au dreptul să se opună cu privire la prelucrarea datelor personale și să poată solicita ștergerea acestora, datele turistului fiind considerate confidențiale, iar în caz contrar să se adreseze instanțelor judecătorești”, se arată în scrisoarea hotelierilor.
Potrivit FIHR, nu rațiuni statistice stau în spatele proiectului de act normativ privind înființarea SIET, ci de altă natură.
„Ca o concluzie generală vă informăm că rațiunile statistice pentru care ar fi nevoie de o astfel de reglementare nu sunt întrunite în această propunere, cel puțin în această formă și conținut, și pe cale de consecință o negăm și vom apela la toate mijloacele pentru a nu fi promovată”, se mai arată în documentul citat.
Dacă proiectul de hotărâre va fi adoptat, MDRT va pune la dispoziția firmelor din turism un sistem informatic care poate furniza date în timp real referitoare la numărul turiștilor cazați atât în diferite zone turistice, cât și în fiecare structură turistică de cazare. Prin utilizarea aplicației informatice vor putea fi realizate raportări în orice moment privind gradul de utilizare a capacității de cazare, atât la nivel individual, al fiecărei structuri de primire turistice în parte, cât și la nivel regional sau național.
„Prin corelarea informațiilor furnizate de SIET vor putea fi sancționate de către instituțiile îndrituite, tentativele sau faptele de neînregistrare a activității de cazare, ca activitate economică, de către operatorii economici. De asemenea, persoanele care au săvârșit infracțiuni și sunt urmărite național sau internațional, sau cele cunoscute ca fiind traficanți, proxeneți, prostituate etc., care utilizează serviciile de cazare ale unei structuri de primire turistice, pot fi reperate, localizate mai ușor de către instituțiile abilitate, aplicația implementată prin acest act normativ permițând acest lucru”, potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ.
Operatorii hotelurilor și ai pensiunilor sunt obligați să înregistreze turiștii cazați în sistemul SIET imediat după verificarea de către recepționer a datelor înscrise în actul de identitate cu cele completate în fișa de anunțare a sosirii și plecării.
Hotelierii sau administratorii pensiunilor sunt obligați să asigure, la sosirea turiștilor, completarea formularului „Fișa de anunțare a sosirii și plecării”, precum și înregistrarea datelor acestora în SIET.
Completarea fișelor se face de către fiecare turist în momentul sosirii, pe baza actelor de identitate, care pentru cetățenii români sunt buletinul, cartea de identitate sau pașaportul, carnetul de
marinar sau licența de zbor. Cetățenii străini au nevoie de pașaport, carnet de identitate, legitimația provizorie, permisul de mic trafic, carnetul de marinar sau licența de zbor, iar pentru
militarii în termen și elevii instituțiilor militare de învățământ sunt necesare buletinul, cartea de identitate sau, după caz, documentele de identitate militare.
Este interzisă cazarea oricărei persoane care nu prezintă un act de identitate.
Fișele de anunțare a sosirii și plecării, completate și semnate de turiștii cazați, se preiau, împreună cu actele de identitate, de către recepționeri, care sunt obligați să confrunte datele din fișe cu cele din actul de identitate, să semneze fișele pentru confirmarea completării corecte a acestora și să restituie imediat actele de identitate turiștilor. Fișele se grupează în ordine alfabetică și rămân în cadrul structurii de primire turistică, la dispoziția organelor de poliție, cu termen de arhivare de trei ani.
Operatorii economici proprietari sau administratori ai structurilor de primire turistice și personalul de la recepție sunt obligați să informeze poliția despre apariția în unitatea turistică a persoanelor care au săvârșit infracțiuni și care au fost date în urmărire, precum și a altor persoane cunoscute ca traficanți, turbulenți, prostituate, proxeneți etc.
În termen de 60 de zile lucrătoare de la terminarea perioadei de înregistrare a unităților în SIET, operatorii economici sunt obligați să asigure conectarea la SIET și să efectueze înregistrarea turiștilor. Hotelierii care desfășoară activități de cazare fragmentat, pe perioada unui an calendaristic, sunt obligați să notifice în SIET data suspendării temporare a activității de cazare, respectiv a reluării activității, în ziua în care intervin aceste situații.
Ministrul Dezvoltării Regionale și Turismului, Elena Udrea, a declarat la începutul lunii ianuarie că sistemul informatic de evidență a turiștilor la nivel național se află în teste și va începe să funcționeze din luna ianuarie.
„Este gata din luna decembrie, este în teste, și urmează să îl anunțăm oficial și să trecem la implementarea lui generalizată în luna ianuarie. Este acel sistem electronic de evidență a turiștilor despre care am vorbit la preluarea mandatului de ministru al Turismului”, a spus Udrea.
Ea a adăugat că prin acest sistem se încearcă ținerea unei evidențe în timp real a turiștilor cazați în structurile de primire.
„Pe de o parte vom avea date statistice la minister, iar pe de altă parte vom putea combate fenomenul evaziunii fiscale. Parte din el, pentru că acest sistem se va implementa în structurile de cazare autorizate. Ne vom confrunta în continuare cu evaziunea fiscală în structurile de cazare neclasificate, nedeclarate, și aici va trebui să găsim o soluție la nivelul guvernului, pentru că ce ne împiedică în această situație este imposibilitatea de a intra pe o proprietate privată. Atât timp cât proprietarul structurii respective nu a declarat-o ca structură de cazare turistică, este considerată proprietate privată, poate fi declarat domiciliul persoanei respective și atunci este imposibil să poți să intri și să verifici ce fel de activități se întâmplă în locația respectivă”, a mai spus Udrea.