Președinția a publicat miercuri hotărârea CSAT din 5 februarie privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Potrivit hotărârii publicate pe site-ul Președinției, la secțiunea CSAT – hotărâri emise de Consiliu, CSAT avizează proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă și a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.
În articolul 2 al hotărârii se arată că „modalitatea concretă și procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor și a Guvernului României”.
Hotărârea CSAT mai cuprinde și solicitarea către Ministerul Transporturilor de a include în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancțiunea rezoluțiunii contractului și plata unor daune interese, să mențină obiectul de activitate al CFR Marfă și să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existență, a obligațiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislației în vigoare, protocoalelor și acordurilor naționale și internaționale.
Aceste obligații menționate în hotărâre sunt nevoile de apărare a țării, transportul trupelor și materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamități naturale, situații de criză și de război sau alte situații deosebite, angajamentele asumate de România prin Tratatul NATO și convențiile încheiate cu SUA.
Contactat de MEDIAFAX, purtătorul de cuvânt al președintelui, Bogdan Oprea, a declarat că, potrivit Legii 182/2002 referitoare la protecția informațiilor clasificate, sunt două persoane care pot hotărî desecretizarea unei hotărâri a CSAT – șeful statului și secretarul CSAT.
Oprea a mai menționat că „la ședința CSAT din 5 februarie au fost prezenți atât premierul Victor Ponta, cât și ceilalți miniștri care sunt membri ai CSAT”.
„Totodată, potrivit legii de organizare și funcționare a CSAT (art.6, alin.3 – n.r.), Consiliul adoptă hotărârile sale prin consens”, a menționat Oprea.
În comunicatul dat publicității la finalul ședinței CSAT din 5 februarie se arăta că: „La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă «C.F.R. Marfă» – S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic și respectarea obligațiilor pe care «C.F.R. Marfă» – S.A. le are față de MApN, NATO și alte structuri de securitate”.
Potrivit comunicatului, la ședința din 5 februarie condusă de către președintele Băsescu au participat: „prim-ministrul Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta; viceprim-ministrul Guvernului României, ministrul Finanțelor Publice, domnul Daniel Chițoiu; ministrul Apărării Naționale, domnul Mircea Dușa; ministrul Afacerilor Interne, domnul Radu Stroe; ministrul Afacerilor Externe, domnul Titus Corlățean; ministrul Justiției, doamna Mona-Maria Pivniceru; ministrul Economiei, domnul Varujan Vosganian; directorul Serviciului Român de Informații, domnul George-Cristian Maior; directorul Serviciului de Informații Externe, domnul Teodor-Viorel Meleșcanu; șeful Statului Major General, general-locotenent Ștefan Dănilă; consilierul prezidențial pentru Securitate Națională, domnul Iulian Fota; secretarul CSAT, general Ion Oprișor, și purtătorul de cuvânt al președintelui României, domnul Bogdan Oprea”, iar ca invitat a fost prezent și ministrul pentru Societatea Informațională, Dan Nica.
Președintele și premierul au o dispută legat de privatizarea CFR Marfă, Băsescu cerând ca Ponta să își asume responsabilitatea privatizării, iar primul-ministru solicitând avizul CSAT.
Vineri, Guvernul a anunțat că neformularea unei poziții a CSAT în cazul contractului de privatizare a CFR Marfă se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat și restructurarea companiei.
Președinția a transmis însă că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitației.