Impresii la final

Harababură și gafe rezolvate din mers, la evaluarea națională de la clasele mici



Constantin Sîrghi - directorul Școlii Miron Costin: „Poate aceste evaluări sunt o idee bună, dar ca organizare au lăsat mult de dorit”
Constantin Sîrghi - directorul Școlii Miron Costin: „Poate aceste evaluări sunt o idee bună, dar ca organizare au lăsat mult de dorit”

Peste 20.000 de elevi din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au susținut, în premieră, în acest an școlar, examene de evaluare națională. Ministerul Educației a justificat introducerea acestor testări menționând că prin intermediul lor se va vedea în ce măsură elevul și-a însușit elementele de bază specifice vârstei: scris, citit, socotit, insistându-se, ulterior, pe corectarea eventualelor dificultăți.
Deși în anii trecuți aceste evaluări s-au făcut în sistem pilot, pe un eșantion de școli din județ, problemele au persistat și la testarea din acest an.
Peste 10.000 de coli de hârtie consumate de o școală
La Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, cea mai mare unitate gimnazială din județ, peste 400 de elevi au fost evaluați în perioada 28 mai – 6 iunie.
Prof. Constantin Sîrghi, directorul instituției, a apreciat că „poate aceste evaluări sunt o idee bună, dar ca organizare au lăsat mult de dorit”.
Acesta a mai menționat că unitățile au trebuit să suporte o serie de cheltuieli pentru consumabile (hârtie, toner etc.), dat fiind faptul că ministerul de resort nu a alocat nici un leu pentru desfășurarea acestor teze.
„A fost un consum enorm de hârtie. Cred ca am ajuns la peste 10.000 de coli de hârtie, baxuri întregi, consumate pentru teze, rapoarte, centralizări etc.”, a spus Sîrghi.
Mai mult de atât, unii profesori au apreciat că subiectele s-au înșirat în mod nejustificat pe prea multe pagini (opt pagini la limba română, la clasa a IV-a), fapt ce i-a intimidat pe unii elevi.
Imagini colorate, printate alb-negru
La testarea de la limba română de la clasa a IV-a, elevii s-au confruntat cu o problemă cel puțin hilară, una dintre cerințe neputând fi rezolvată.
Fișa de examen conținea, pe una dintre pagini, un subiect unde copiii trebuiau să răspundă unor cerințe pe baza unui text și a unor poze cu creioane colorate. Din lipsă de copiatoare color, foile de examen au fost printate alb-negru, iar creioanele erau toate gri sau negre. La sesizarea mai multor inspectorate școlare, ministerul a revenit asupra subiectului și a retrimis subiectul, cu mențiunea culorii pe fiecare creion.
Totodată, o altă problemă legată de „culoare” a fost ridicată de imaginea, tot alb-negru, pe care au avut-o elevii de clasa a II-a ca suport pentru crearea unui text.
Elevii au fost întrebați despre ce anotimp este vorba în respectiva imagine, primind totodată câteva cerințe pe baza pozei. Răspunsul corect era primăvara, ușor de intuit de copii, dacă ar fi primit desenul color. Mare parte dintre copii au considerat că „toamna” e răspunsul corect.
Potrivit lui Ioan Dumitru Puiu, inspector pentru învățământul primar, „cei care au realizat subiectele le-au făcut color, dar, din lipsă de resurse, școlile le-au printat alb-negru”.
Nedreptate la clasa a IV-a
Pentru ca elevii să nu poată copia, subiectele distribuite acestora au fost date pe două numere. Teoretic, nivelul de dificultate al tezelor ar fi trebuit să fie același, însă realitatea a fost alta. La clasa a IV-a, la limba română, elevii au avut parte de o surpriză neplăcută, având în vedere că elevii cu subiectul cu numărul 1 au trebuit să rezolve 15 cerințe, iar cei cu numărul 2 au avut 20 de cerințe.
Conform lui Ioan Dumitru Puiu, „nu a fost corect dat fiind faptul că unii copii au trebuit să rezolve cu cinci itemi în plus”. Totodată, acesta a menționat că la aceeași clasă, dar la matematică, subiectele au avut „un nivel de dificultate prea scăzut”.
Elevii de clasa a II-a, copleșiți de evaluare
Ioan Dumitru Puiu a menționat că subiectele de la clasa a II-a necesitau mai mult timp pentru a putea fi rezolvate, cele 25 de minute alocate de minister fiind insuficiente pentru o parcurgere în profunzime a tuturor cerințelor.
„La clasa a II-a, pentru zece itemi, elevii au avut 25 de minute. Consider că nu a fost timp suficient pentru a permite abordarea subiectelor, iar unii elevi au fost nevoiți să trateze cu superficialitate o parte din cerințe. Mai mult decât atât, pot spune că subiectele la clasa a II-a au fost dificile”, a arătat Ioan Dumitru Puiu.
De partea cealaltă, Petronela Bobric, director al Școlii Gimnaziale Nr. 4 Suceava, a menționat că „pentru cei mici stresul emoțional a fost mare. I-au durut burta, au avut stare de vomă”.
Program de la 5 dimineața pentru profesori
În zilele de examen, activitățile de transfer și preluare a arhivelor de subiecte s-au desfășurat dis-de-dimineață, astfel că profesorii din comisie au trebuit să fie la ora 5.00 la școală.
„În 41 de ani de când lucrez în învățământ nimeni nu m-a chemat la ora 5 la școală. E absurd. Până la 10, când a început testarea, a fost timp suficient de pregătire și listare a subiectelor”, a subliniat Constantin Sîrghi.
Un alt aspect asupra căruia directorii școlilor au dorit să atragă atenția constă în modalitatea și notare de evaluare a testărilor. Pentru aceste teste, elevii nu vor primi note, ci coduri. Ulterior codurile vor fi interpretate și consemnate pe o fișă de observație, după care, pentru fiecare elev în parte, se va alcătui un raport narativ.
„Volumul de muncă pentru profesori e enorm. Mai mult, consider că aceste coduri trebuie corelate cu niște note pentru ca elevii și mai ales părinții să înțeleagă nivelul de competențe al copilului”, a arătat Petronela Bobric.
Copleșiți de sutele de rapoarte, fișe de observații și centralizări pe care le au de făcut, cadrele didactice speră măcar că observațiile trimise de ei la minister să fie luate în calcul în organizarea evaluărilor viitoare.


Petronela Bobric - directorul Școlii Gimnaziale Nr. 4 Suceava: „Volumul de muncă pentru profesori e enorm”
Petronela Bobric - directorul Școlii Gimnaziale Nr. 4 Suceava: „Volumul de muncă pentru profesori e enorm”
Constantin Sîrghi - directorul Școlii Miron Costin: „Poate aceste evaluări sunt o idee bună, dar ca organizare au lăsat mult de dorit”
Constantin Sîrghi - directorul Școlii Miron Costin: „Poate aceste evaluări sunt o idee bună, dar ca organizare au lăsat mult de dorit”


Recomandări

Primarul din Fălticeni, Cătălin Coman, i-a premiat pe elevii cu cele mai mari medii la bacalaureat și evaluarea națională

Primarul din Fălticeni, Cătălin Coman, i-a premiat pe elevii cu cele mai mari medii la bacalaureat și evaluarea națională

Excelența în educație, răsplătită la Fălticeni: 72 de elevi vor fi premiați pentru rezultatele obținute la evaluarea națională și bacalaureat

Primăria și CL Fălticeni continuă tradiția de a premia elevii care au demonstrat excelență la evaluarea națională și bacalaureat
Primăria și CL Fălticeni continuă tradiția de a premia elevii care au demonstrat excelență la evaluarea națională și bacalaureat