Guvernul vrea să preia de la Cabinetul italian un avion destinat demnitarilor



Guvernul caută o soluție pentru încheierea unui acord cu Executivul italian pentru furnizarea unui avion destinat deplasărilor demnitarilor, după ce Cabinetul de la Roma a hotărât să vândă o parte dintre cele șase aeronave pe care le are în dotare, a declarat premierul Victor Ponta.
„Am găsit o soluție neașteptată și foarte bună: Guvernul italian are șase avioane și s-a hotărât să mai vândă din ele. Am cerut colegilor de la Ministerul de Externe să găsim o soluție de acord interguvernamental. În felul ăsta nici nu mai apar discuții, «de ce îl iei mai mare, de ce îl iei mai mic, de ce îl iei de la firma x»” a spus Ponta la România TV.
În urmă cu două săptămâni, Senatul a adoptat ordonanța Guvernului prin care Ministerul Apărării Naționale este autorizat să încheie, în anul 2013, un contract de leasing pentru achiziționarea unei aeronave destinate exclusiv zborurilor speciale, respectiv transportului demnitarilor.
Potrivit reglementărilor în vigoare, zborurile speciale sunt cele care se execută cu aeronave ce au la bord președintele României, președintele Senatului, președintele Camerei Deputaților, prim-ministrul, viceprim-ministrul, miniștri sau omologii străini ai acestora aflați în vizită în România.
În luna august, Guvernul a aprobat prin ordonanță de urgență achiziționarea unei aeronave pentru înalți demnitari, președintele Comisiei pentru apărare din Senat, Corneliu Dobrițoiu (PNL), precizând, recent, pentru MEDIAFAX, că suma totală necesară achiziționării în leasing a aeronavei se ridică la 56 de milioane de euro.
La data adoptării ordonanței, premierul Victor Ponta declara că Guvernul și-a propus să achiziționeze o aeronavă de 12 locuri pentru a fi folosită în deplasările oficiale de către președintele României, prim-ministru, președinții celor două Camere ale Parlamentului și miniștri.
Ponta preciza că România este singura țară din UE care nu are aeronavă oficială, iar pentru astfel de zboruri este închiriată o aeronavă de dimensiuni mai mari de la Tarom. Ponta susține că astfel costul deplasărilor oficiale este foarte mare, iar oricum, din această toamnă, aeronava respectivă va intra în reparații.
În ordonanță se mai prevede că plata sumelor datorate conform contractului de leasing, cheltuielile aferente organizării, pregătirii și executării zborurilor speciale, precum și cele aferente activităților de întreținere, menținere în stare de aeronavigabilitate a aeronavei se asigură din bugetul aprobat Ministerului Apărării Naționale.
Inițiatorul menționează în expunerea de motive că, în prezent, zborurile speciale se asigură cu aeronave ale unor instituții publice sau companii aeriene, „ceea ce presupune costuri ridicate generate de activitățile de întreținere și menținerea în stare de aeronavigabilitate a aeronavelor”.
Potrivit textului ordonanței privind achiziționarea în leasing a unei aeronave destinată unor zboruri speciale, Ministerul a fost obligat ca în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a ordonanței să vireze la bugetul de stat, în contul venituri „Taxe de licență” datorate pentru eliberarea frecvențelor MapN, echivalentul în lei a 9,4 milioane de euro din suma astfel încasată în contul de venituri proprii.
Prin ordonanță se mai stabilește ca această sumă să fie utilizată exclusiv pentru realizarea Fazei 1 a Etapei de tranziție inițială a Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”.