Guvernul vrea să impună o taxă auto la prima vânzare



Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a mașinilor intrate în țară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, și restituirea unei diferențe din banii deja dați de proprietari, dar eșalonat pe mai mulți ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
O altă variantă luată în calcul este transformarea taxei de poluare într-o taxă plătibilă anual și impusă tuturor proprietarilor de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate, relevă un document guvernamental obținut de MEDIAFAX.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania și a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în țară și revândute.
Pentru a clarifica și astfel de situații, Guvernul a elaborat mai multe variante de modificare a taxei auto.
Una dintre acestea prevede modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, în sensul stabilirii obligației de plată a taxei de poluare și pentru autovehiculele aflate în parcul național înainte de intrarea în vigoare a taxei, la prima transcriere a dreptului de proprietate, respectiv la prima vânzare, cu o reducere a cuantumului taxei cu circa 30%, arată documentul guvernamental.
Taxa de poluare auto a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, înlocuind taxa de primă înmatriculare introdusă la 1 ianuarie 2007.
„Această propunere reglementează practic situația existentă până la 1 iulie 2008, în acord cu interpretarea CJUE”, au declarat agenției MEDIAFAX surse guvernamentale.
O altă variantă luată în calcul de Guvern este modificarea OU 50/2008 privind taxa pe poluare pentru autovehicule, în sensul stabilirii obligației de plată a taxei de poluare și pentru autovehiculele aflate în parcul național înainte de intrarea în vigoare a taxei – fără să se mai facă referire la prima vânzare – cu diminuarea cuantumului actual al taxei pe poluare, dar cu restituirea unei diferențe între suma achitată începând cu 1 iulie 2008 și până la aprobarea viitoarei modificări și cuantumul care va rezulta din aplicarea noilor prevederi.
„Această soluție coincide și cu așteptările magistraților pentru soluționarea problematicii. În orice caz, este de analizat și emiterea unei ordonanțe de urgență prin care să se eșaloneze restituirile în temeiul hotărârilor judecătorești irevocabile, pe parcursul următorilor ani”, se arată în document.
Guvernul justifică eșalonarea la plată a banilor care trebuie restituiți prin faptul că repercusiunile asupra bugetului Fondului pentru mediu sunt „covârșitoare”, arătând că suma totală prin plata integrală a taxei ar putea ajunge la 750 milioane euro.
„Având în vedere cuantumul încasărilor de la data intrării în vigoare a OU 50/2008, estimăm că o eventuală restituire integrală a taxei să se ridice la circa 600 milioane euro. Mai mult, pe lângă suma efectiv plătită cu titlu de taxă de poluare ce se restituie către contribuabil se restituie și alte cheltuieli admise de instanțăădobânda legală și cheltuieli de judecată. Acestea reprezintă aproximativ o pătrime din cuantumul taxei și sunt bani care nu au fost încasați niciodată”, este justificarea Guvernului.
Ultima variantă analizată de Guvern este transformarea taxei de poluare impusă la data primei înmatriculări în taxă de poluare plătibilă anual de către toți proprietarii de autovehicule, separat de impozitul pe proprietate.
„În această ipoteză, trebuie avută în vedere exceptarea/diminuarea taxei pentru cei care au achitat-o începând cu 1 iulie 2008. Ipoteza va genera și dificultăți administrative, între timp unii dintre contribuabili recuperând taxa pe cale judecătorească și neexistând o bază de date la nivelul organelor fiscale care să cuprindă autovehiculele pentru care a fost calculată și achitată, respectiv restituită taxa”, arată Guvernul.
În document se mai arată că, prin hotărârea din luna aprilie, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a schimbat total jurisprudența comunitară și națională de până atunci, reținând o discriminare indirectă a ordonanței privind taxa de poluare auto prin faptul că un stat membru descurajează punerea în circulație a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte țări membre, dar fără a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie cu aceeași vechime și uzură de pe piața națională.
„Dacă până la momentul acestei hotărâri a Curții instanțele naționale învestite cu soluționarea cauzelor privind restituirea sau neplata taxei auto au dat hotărâri contradictorii, după această dată toate instanțele au pronunțat hotărâri, inclusiv irevocabile, prin care admit cererile de restituiri”, este atenționat Guvernul în document.
În prezent, pe rolul instanțelor de judecată se află peste 40.000 dosare privind taxa auto.
Surse oficiale au declarat, miercuri, agenției MEDIAFAX, că Guvernul a decis ca, în aproximativ două săptămâni, să modifice din nou taxa de primă înmatriculare, după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene a apreciat că această taxă încalcă legislația Uniunii Europene.
Informația a fost confirmată de către ministrul Mediului, Laszlo Borbely, și purtătorul de cuvânt al Guvernului, Ioana Muntean.
În urmă cu o lună, Curtea de Justiție a Comunităților Europene a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere al Curții a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul întrucât a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistrații sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislației europene.
Curtea a precizat că procesul judecat de Tribunalul Sibiu a fost intentat de un român pe nume Tatu, care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania, cu prețul de 6.600 de lei. Vehiculul avea o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi și standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997, an în care a și fost înscris în Germania.
Pentru a-și putea înmatricula mașina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei. Întrucât a considerat că taxa este contrară normelor europene, bărbatul a căutat să-și recupereze banii. El și-a susținut acțiunea în instanță pe aceea că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în România și revândute.
Ministerul Mediului a arătat atunci că decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene privind legalitatea taxei de primă înmatriculare se referă la forma inițială a legii prin care aceasta a fost introdusă și nu la cea modificată în 2010.