Ministerul Mediului pregătește o ordonanță de urgență prin care să dea o serie de facilități din partea statului cumpărătorilor de mașini electrice, valoarea avantajelor urmând să acopere diferența de cost dintre un astfel de vehicul și unul normal, care în prezent ajunge la circa 5.000 de euro.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a avut în cursul dimineții de miercuri o întrevedere cu mai mulți reprezentanți ai conducerii companiei Renault, subiectul discuției reprezentându-l modalitatea prin care statul poate încuraja cumpărarea mașinilor electrice în locul celor care folosesc combustibil fosil.
Borbely a precizat că în urma discuțiilor a ajuns la concluzia că există două variante pentru ca statul să stimuleze cumpărarea de vehicule electrice.
Într-o primă fază, beneficiari vor fi instituțiile publice, iar facilitățile vor veni de la Fondul de Mediu în două forme, fie prin programul Rabla, fie prin subvenționare directă a unui procent de până la un sfert din costul unei mașini electrice.
Șase vouchere în loc de unul, la cumpărarea unei mașini electrice
„Am făcut un calcul. Diferența de preț dintre o mașină electrică și una normală cu performanțe similare este de aproximativ 5.000 de euro, și atunci ne-am gândit ca instituțiile care au o mașină veche pe care vor să o caseze prin programul Rabla și în locul ei să-și cumpere o mașină electrică să primească șase vouchere în loc de unul. Prin ordonanța de urgență vom stabili exact procedura prin care acest lucru se va putea realiza”, a spus Borbely.
O altă variantă este cea în care instituția care vrea să cumpere o mașină electrică nu are nici un vehicul pe care să-l poată casa. „În aceste condiții instituția respectivă poate primi de la Fondul de Mediu o subvenție de până la 25 la sută din valoarea mașinii noi. Urmează să stabilim exact procentele”, a adăugat ministrul Borbely.
O a doua problemă discutată la întâlnirea de miercuri a fost cea a infrastructurii. Și Borbely și Gerome Olive, reprezentantul Renault, au precizat că există discuții pentru încheierea unor parteneriate cu distribuitorii de energie electrică pentru „a găsi formule” de realizare a infrastructurii necesare.
Potrivit acestuia, în prezent în România nu circulă nici un vehicul total electric. „Din câte știu eu, în România nu există astfel de mașini. Important este să avem baza legală, iar producătorii să știe că statul oferă facilități celor care vor să cumpere astfel de autovehicule. După aceea vom vedea ce putem face pentru a dezvolta infrastructura necesară acestora”, a spus Borbely.
Potrivit datelor prezentate de reprezentanții Renault, o încărcare a bateriei unei astfel de mașini pentru parcurgerea a o sută de kilometri presupune un consum de 18 kilowați, „ceea ce înseamnă mai puțin de 2 euro”.
Potrivit calculelor prezentate de Borbely, diferența de 5.000 de euro dintre prețul unei mașini normale și cel al uneia electrice poate fi amortizată în circa 5 ani.
Ministrul a ținut să precizeze că Renault nu va produce mașini electrice în România, ci doar va comercializa local mașini electrice.
Renault nu va produce mașini electrice în România
Reprezentantul Renault a spus că producătorul comercializează în prezent două modele de mașini electrice, un al treilea urmând să apară în cursul acestui an. El nu a dat detalii despre performanțele mașinilor anunțând în schimb că după jumătatea lunii aprilie ele vor fi prezentate în cadrul unui eveniment organizat de companie.
Potrivit reprezentanților Renault, o mașină electrică are o autonomie de până la 160 de kilometri, iar încărcarea ei durează 8 ore și poate fi făcută cu ajutorul unei borne care costă aproximativ 400 de euro.
Borbely a afirmat, la rândul său, că 70-80% dintre mașini nu circulă mai mult de 150 de kilometri pe zi, astfel că o mașină precum cele construite de Renault, cu o autonomie de 150-160 de kilometri, ar putea fi o variantă ecologică de transport, în special urban.
„Există și încărcătoare rapide care costă însă câteva mii de euro”, a explicat ministrul.
Cel mai ridicat cost al unei componente de vehicul electric ar fi, potrivit ministrului, cel al bateriei. Aceasta poate costa 7.000 – 8.000 de euro și ar putea chiar să fie „închiriată”, însă problema este realizarea infrastructurii necesare pentru a o putea folosi.
„Programul nu este clar. Urmează să stabilim detalii, acum am discutat doar principii. Este o decizie foarte clară a mea și este susținută de Guvern. Aceea că noi trebuie să sprijinim aceste tipuri de transport nepoluant. Esențială este pornirea acestui sistem, iar dacă producătorii șriu că noi oferim facilități putem să discutăm mai departe”, a conchis ministrul.
Potrivit Renault, producătorul dorește să fie primul care lansează o gamă completă de vehicule total electrice. Primele două, existente începând cu prima jumătate a anului 2011, sunt Kangoo Express Z.E., care costă de la 20.000 de euro înainte de taxe, și Fluence Z.E., cu prețuri de la 26.000 de euro, în funcție de TVA. Cel de-al treilea model electric produs de Renault, Twizy, va fi disponibil în două variante de motorizare, de 5 sau 15 kilowati, începând cu a doua jumătate a anului în curs.
Pentru primele două modele, în Franța există deja un sistem de închiriere a bateriilor, contra unei sume lunare de 72 de euro.