Guvernul va stabili valoarea finală a taxei de primă înmatriculare în funcție de trei noi cerințe ale Comisiei Europene, care însă nu vor schimba fundamental valorile propuse de experții români, a declarat, vineri, ministrul Mediului, Korodi Attila.
Potrivit ministrului Korodi, Comisia Europeană a cerut României să stabilească un cuantum mai mare al taxei de primă înmatriculare în cazul mașinilor mai slabe din punct de vedre al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa să scadă mai mult în funcție de vechime în cadrul aceleiași grupe euro și ca procedura de contestare a taxei să fie extinsă și mai clar stabilită.
„Subliniez că modificările cerute de Comisie nu schimbă decât la nivel de virgulă, dacă vreți, cuantumurile propuse de noi”, a declarat Korodi, care a precizat că, în urma noilor cerințe ale experților europeni, partea română lucrează încă la stabilirea valorilor pe care urmează să le legifereze.
Demnitarul a precizat și că România nu va mai trimite la Bruxelles vreun nou document legat de valorile modificate ale taxei, ci va transpune în legislație direct valorile stabilite în funcție de noile cerințe.
Miercuri, șeful Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Adrian Ciocănea, declara că propunerile României privind modificările care vor fi aduse taxei auto au fost apreciate la Bruxelles ca fiind „în acord cu legislația europeană în domeniu.
Oficiali români s-au întâlnit, miercuri, cu reprezentanții Direcției Generale pentru Taxe și Uniune Vamală a Comisiei Europene, pentru discuții pe tema taxei de primă înmatriculare.
„Experții Comisiei Europene au apreciat că propunerile României sunt în acord cu prevederile europene în domeniu. S-a hotărât ca săptămâna viitoare să se definitiveze ultimele detalii, astfel încât până pe 31 ianuarie să poată fi emisă ordonanța de modificare a legislației în domeniu”, a spus Ciocănea.
El a adăugat că, odată cu adoptarea legislației în forma agreată de Comisia Europeană, sunt toate șansele să se suspende procedura de infrigement.
Comisia Europeană a trecut, la finele lunii noiembrie, la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României în cazul taxei de primă înmatriculare, autoritățile având la dispoziție două luni pentru a se conforma solicitărilor Executivului, care va înainta, în caz contrar, o plângere la Curtea Europeană de Justiție.
Executivul european a argumentat decizia prin faptul că reglementările în vigoare sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Reprezentanții Ministerului Economiei și Finanțelor au discutat, la finele anului trecut, la Bruxelles, cu experții Comisiei Europene și au convenit ca modificările legislației în domeniu să fie prezentate în luna februarie.
Surse apropiate discuțiilor au declarat pentru MEDIAFAX că experții Comisiei Europene au făcut, miercuri, câteva observații legate de procedura de contestare, care ar trebui să fie mai clară, și de o mai bună explicare a grilei de taxare.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian, a declarat, luni, că autoritățile române și oficialii Comisiei Europene vor finaliza, până săptămâna viitoare, discuțiile privind taxa auto, ulterior urmând să fie stabilit nivelul final al acesteia și să fie elaborat proiectul de act normativ.
„Ne-am asumat solicitarea CE ca nivelul taxei să fie compatibil cu valoarea de piață”, a spus Vosganian. El a precizat că încasările din taxa auto vor fi administrate de Ministerul Mediului.
Taxa a fost introdusă la începutul anului trecut, după eliminarea accizelor plătite la importul și achiziția autoturismelor de pe piața internă, și este calculată în funcție de capacitatea motorului, de standardele de emisii și de vechimea autovehiculului.
Guvernul a anunțat că va modifica taxa, prin ordonanță de urgență, pentru corelarea nivelului acesteia cu valoarea de piața a mașinii, urmând să fie redefinit termenul de mașină nouă și să fie introdusă o procedură de contestare pentru persoanele care se consideră nedreptățite.
Astfel, valoarea taxei de primă înmatriculare va crește chiar și de aproape trei ori în cazul mașinilor noi, urmând să scadă proporțional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeași cilindree și încadrate în aceeași normă de poluare Euro, au declarat săptămâna trecută, agenției MEDIAFAX, surse guvernamentale.
Potrivit acestora, dacă taxa actuală pentru o mașină nouă cu norma de poluare Euro 4 și cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi este de puțin peste o sută de euro, în noua formulă pe care Executivul o propune Comisiei aceasta crește până la mai mult de 400 de euro. În același timp, ea scade o dată cu vechimea mașinii, ajungând ca același automobil, dar vechi de doi ani, să fie taxat cu o sumă mai mică cu 15%.
În cazul unei mașini noi Euro 4 cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de primă înmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmând să scadă progresiv în funcție de vechimea mașinii. O mașină de același tip și cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi înmatriculată pentru o sumă ce se apropie de o mie de euro.
Cele mai noi mașini de tip Euro 3 cu cilindree de 1.400-1600 de centimetri cubi vor fi înmatriculate contra unei sume de aproape o mie de euro. Cuantumul scade și în acest caz în funcție de vechimea mașinii. Valoarea de aproximativ o mie de euro crește în cazul mașinilor Euro 3 în funcție de cilindreea motoarelor și scade apoi în cadrul fiecărei clase de motorizare în funcție de vechime.
Același mod de calcul este aplicat și în cazul celorlalte norme de poluare Euro, dar și în cazul mașinilor non-Euro.
Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabilă în cazul unei mașini non-Euro cu cilindreea de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.
Datele prezentate nu sunt valori definitive, ele urmând să fie modificate ușor.
Piața auto – autoturisme și vehicule comerciale – a urcat cu 23,7% în perioada ianuarie-noiembrie a anului trecut, comparativ cu intervalul similar din 2006. În primele 11 luni ale anului trecut au fost vândute 333.604 de vehicule noi.