Guvernul va lua în calcul închiderea unor tronsoane feroviare incluse în pachetul minim social, cu rute pe care în prezent sunt menținute în circulație trenuri de persoane din considerente sociale, dacă veniturile colectate din serviciile prestate nu însumează cel puțin jumătate din nivelul estimat.
Reanalizarea necesității de menținere a acestor rute în funcție de încasări va reprezenta o clauză care va fi introdusă, prin act adițional, în contractul încheiat de stat cu fiecare operator feroviar de călători, iar gradul de colectare a veniturilor va fi verificat trimestrial, se arată într-o hotărâre aprobată recent de Guvern.
Intenția Executivului de a adopta un astfel de act normativ a fost anunțată la sfârșitul lunii iulie de MEDIAFAX.
„Trimestrial, Ministerul Transporturilor va verifica gradul de încasare a veniturilor față de cele prognozate, aferente pachetului minim social aprobat, pentru fiecare operator de transport feroviar de călători. În situația în care veniturile aferente pachetului minim social aprobat nu sunt încasate la un nivel de cel puțin 50% din veniturile prognozate, se va reanaliza necesitatea menținerii rutelor respective în activitate”, se arată în document.
Pachetul minim social cuprinde un număr de trenuri de persoane și trasee menținute în funcțiune din considerente sociale și pentru garantarea liberei circulații a persoanelor, chiar dacă din serviciile prestate sunt înregistrate pierderi. O parte dintre aceste trasee sunt operate de către firme private, cu subvenții plătite de stat.
Pachetul minim social este stabilit de către ministerul de resort anual, pentru întreaga rețea de cale ferată.
Guvernul s-a angajat în negocierile cu Fondul Monetar Internațional să închidă 20% din liniile de cale ferată aflate în administrarea CFR, reprezentând aproximativ 4.000 de kilometri, dacă nu găsește un investitor care să asigure întreținerea acestora.
La începutul lunii iulie, Guvernul a decis închiderea a aproximativ 1.000 de kilometri tronsoane feroviare considerate nerentabile și închirierea altor circa 1.000 kilometri de linii de cale ferată, estimând că operațiunea va genera economii de 109 milioane lei în bugetele companiilor CFR.
Începând cu anul 2004, au fost închiriate secții de circulație pe calea ferată cu o lungime însumată de peste 2.000 kilometri.
Potrivit datelor CFR, la nivelul anului 2009, lungimea totală a liniilor de cale ferată ale infrastructurii feroviare era de 20.210 km (rețea desfășurată), din care 17.691 km infrastructură feroviară publică și 2.519 km infrastructură feroviară privată.