Guvernul va continua în anul fiscal 2006 măsurile de extindere a bazei de impozitare, prin restrângerea categoriilor de rezerve deductibile la calculul profitului impozabil pentru societățile comerciale bancare, de credit ipotecar sau de asigurare, precum și prin eliminarea unor facilități fiscale.
Conform proiectului Programului Economic de Preaderare (PEP), ediția 2005, anul viitor vor fi puse în practică o serie de măsuri, inclusiv restrângerea categoriilor de rezerve deductibile la calculul profitului impozabil pentru bănci sau alte instituții de credit autorizate, societățile de credit ipotecar și societățile de asigurare și reasigurare, „prin eliminarea celor specifice față de celelate categorii de contribuabili”.
O altă măsură avută în vedere este eliminarea unor facilități fiscale cuprinse în acte normative speciale – considerate neconforme cu principiile UE -, precum facilitățile pentru cooperația agricolă.
Vor fi abrogate facilitățile legate de scutirea de la plata taxelor vamale pentru importul de echipament sportiv și materiale sportive, precum și de instalații și aparatură specifice, necesare activității de pregătire, reprezentare și participare a sportivilor la diverse competiții sportive.
Guvernul va abroga și facilitățile legate de scutirea de la plata taxelor vamale pentru utilajele și echipamentele importate, ca rezultat al unor investiții directe cu impact semnificativ în economie cu o valoare care depășește echivalentul a un milion de dolari.
Documentul relevă că pentru 2006 nu sunt prevăzute modificări de esență ale sistemului fiscal, menținându-se principiul cotei unice de impozitare de 16%, la care vor fi aliniate, începând cu 1 ianuarie, aproape toate categoriile de venituri. Astfel, cota de 16% se va aplica inclusiv asupra veniturilor din dividende, dobânzi, câștiguri din titluri de valoare, operațiuni de vânzare – cumpărare de valută la termen pe bază de contract, precum și asupra veniturilor rezultate din lichidarea unei firme.
Concomitent, se va renunța la facilitatea de neimpozitare a câștigurilor obținute din transferul proprietăților imobiliare dobândite prin moștenire sau schimb.
Începând cu 1 ianuarie 2006, pentru veniturile realizate de persoanele fizice și juridice nerezidente urmează să se aplice aceeași cotă de 16%, cu excepția veniturilor obținute din jocuri de noroc, pentru care se va menține cota de impozit de 20%.
În domeniul taxelor locale, vor fi majorate atât impozitul pe locuințe, cât și taxa asupra mijloacelor de transport – ca urmare a modificării modului de calcul al impozitului – , în paralel cu creșterea taxei datorate pentru iahturi.
Se va renunța la scutirea de la plata taxei asupra succesiunii, dacă procedura succesorală a fost încheiată în termen de un an de la data decesului proprietarilor bunurilor.
Începând cu 1 ianuarie 2006, actualele niveluri ale impozitului pe teren pentru suprafețele situate în extravilanul localităților vor fi majorate de la 1,1 lei/hectar la 9 – 40 lei/hectar, în funcție de categoriile de folosință și calitate ale terenurilor.
În sfera de aplicare a accizelor vor fi incluse toate produsele care rezultă din prelucrarea țițeiului și va fi instituit sistemul de garantare a accizelor pentru toate timbrele și banderolele solicitate de antrepozitari, precum și de înregistrare a comercianților de produse din tutun cu amănuntul.
În aceste condiții, PEP estimează un volum al veniturilor bugetare – în raport cu nivelul de la acel moment al produsului intern brut, care va crește, în medie, cu 6,3% în perioada 2006-2008 – de 32,9% în 2006, 32,2% în 2007 și 31,9% în 2008. Comparativ, pentru acest an este prognozat un volum al veniturilor bugetare de 33,5% din PIB.
Evoluția veniturilor cuprinde și fondurile externe estimate a fi primite de la Uniunea Europeană și bugetul AND. Sfera de cuprindere a bugetului general consolidat s-a extins prin includerea bugetului activităților finanțate integral din venituri proprii și a bugetului trezoreriei statului.
Taxele vamale vor avea o contribuție constantă la veniturile bugetare, ca pondere în PIB, până în 2007 când sunt estimate să scadă ușor, o dată cu aderarea la Uniunea Europeană și eliminarea tuturor barierelor tarifare din comerțul cu țările membre ale Uniunii.
Cheltuielile bugetare – tot în raport cu produsul intern brut – sunt estimate să ajungă la un nivel de 33,5% în 2006, 33,1% în 2007 și 33,4% în 2008. Pentru acest an, este prognozat un volum al cheltuielilor bugetare de 33,7% din PIB.
Subvențiile vor avea o pondere constantă de 2% din PIB în 2005 și 2006, urmând să se reducă la 1,2%, începând cu anul aderării la UE.