Guvernul va dubla limitele minime și maxime ale pedepselor prevăzute în Codul Penal pentru furturile de material rulant CFR, a anunțat, miercuri, premierul Victor Ponta.
El a precizat că Ministerul Transporturilor se va consulta pe această temă cu Ministerele de Interne și Justiție, iar decizia va fi luată de Guvern săptămâna viitoare, eventual prin ordonanță de urgență.
„Să gărim soluția nu doar pentru Intercity București-Constanța, cred că protecția căilor ferate este o problemă structurală. Dacă mergem pe logica actuală, că sunt pedepse mici sau că se fură două șuruburi – alea două șuruburi pot să însemne deraierea unui tren și moartea a unor oameni”, a spus Ponta.
Premierul a adăugat că vor fi luate măsuri suplimentare și pentru paza bunurilor.
Un document oficial prezentat de MEDIAFAX în luna octombrie relevă că CFR nu mai are rezerve de componente feroviare pentru înlocuirea celor subtilizate de hoți, care au crescut în ultima perioadă și afectează secții precum București – Constanța, iar durata unei călătorii crește, din cauza verificărilor.
„În cazul deranjamentelor provocate de furturi, deoarece instalațiile nu mai dau indicații în legătură cu starea de liber sau ocupat a liniilor, circulația între stații se face prin înțelegere telefonică – cale liberă, fiind necesare măsuri suplimentare de verificare pe teren a liniilor și macazelor, fapt ce conduce la mărirea duratei de parcurs a trenurilor, la așteptarea eliberării liniilor din stații și a liniei curente”, se precizează în document.
Furturile tot mai dese, cu autor necunoscut, din instalațiile feroviare și de siguranța circulației, afectează în prezent 10 din cele 27 de distanțe de circulație ale secției București – Constanța.
Verificările suplimentare prelungesc timpul de mers pe o distanță de circulație în medie cu 5-7 minute, în funcție de condițiile de circulație, ajungându-se astfel la întârzieri de 60 de minute sau mai mari, se arată în document.
Pe lângă prejudiciile aduse publicului călător, aceste situații presupun și eforturi de natură tehnică și financiară pentru CFR , care trebuie să înlocuiască echipamentele furate.
„În prezent s-a ajuns la situația limită în care Compania Națională de Căi Ferate CFR SA nu mai are rezerve de componente pentru înlocuirea celor furate”, se menționează în document, datat 22 octombrie 2012.
În ciuda situației dificile, CFR acționează pentru redresarea circulației și reducerea efectelor produse de furturi, asigurând derularea traficului în condiții de siguranță.
În martie anul trecut, Guvernul a interzis firmelor care lucrează cu deșeuri industriale reciclabile să mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare, precum șina de cale ferată, argumentând că furturile de materiale a ridicat suma pagubelor la peste 10 milioane lei și afectează grav siguranța circulației trenurilor.
Perioada de interdicție este pentru doi ani și poate fi prelungită ulterior prin hotărâre de guvern.
Firmele care încalcă interdicția sunt amendate cu sume cuprinse între 20.000 și 40.000 lei, anularea autorizației de colectare și plata unui „tarif de despăgubire” în valoare egală cu cea a elementelor feroviare sustrase, către compania feroviară afectată.
Ultimele date oficiale, prezentate anul trecut de MEDIAFAX, indică faptul că numărul cazurilor de sustrageri de componente ale infrastructurii feroviare, în care autorii rămân neidentificați în majoritatea situațiilor, a crescut de la 562 cazuri în 2007 și 718 cazuri în 2008 la 1.533 cazuri de furt în 2009, valoarea pagubelor majorându-se corespunzător, de la 1,29 milioane lei în 2007 și 4,6 milioane lei în 2008 la peste 10 milioane lei în 2010.