Guvernul va constitui un fond de investiții pentru IMM-uri profitabile, dar în criză de lichidități



Guvernul va constitui un fond de investiții, alimentat de Fondul Național de Garantare a Creditelor IMM, Fondul Român de Contragarantare și Eximbank, pentru finanțarea IMM-urilor profitabile, dar temporar în criză de lichidități, și va promova un sistem de finanțare a firmelor mici necotate la bursă
Măsurile pregătite cu scopul îmbunătățirii mediului de afaceri au fost incluse de Guvern în Programul Național de Reformă pentru perioada 2011-2013, document obținut de MEDIAFAX.
„În conformitate cu strategiile de dezvoltare a Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM și Fondului Român de Contragarantare, se va înființa un fond de investiții cu capital de risc, constituit prin participarea la formarea capitalului social a acestor două instituții și a Eximbank, dar deschis și altor bănci /instituții financiare interesate. Scopul acestui fond este operaționalizarea capitalului de risc pentru start-up-uri și pentru finanțarea IMM-urilor profitabile aflate în criză de lichiditate conjuncturală”, se arată în document.
Atragerea de micro-capital non-bancar către afacerile de mică dimensiune
O altă măsură avută în vedere de Guvern este atragerea de micro-capital non-bancar (operațiune denumită „Angel capital” în Marea Britanie) către afacerile de mică dimensiune. Denumită în document rețea de tip „business angels” sub forma unui ONG-asociație, viitorul sistem de finanțare este prezentat drept o alternativă, la nivel micro, a Bursei de Valori, care să atragă capital dinspre investitorii individuali sau rețele ale acestora înspre firme mici, necotate pe piața de capital.
„În România nu există și nu a existat o măsură care să stimuleze atragerea de micro-capital non-bancar (Angel capital) către afacerile de mică dimensiune. Acțiunea se constituie ca o alternativă, la nivel micro, a Bursei de Valori, atrăgând capital dinspre investitorii individuali sau rețele ale acestora înspre firme mici, necotate pe piața de capital. Măsura contribuie la rezolvarea problemelor accesului la finanțare pentru IMM-uri, precum și la întărirea capacității de management a acestora prin transferul de know-how din partea unor investitori cu experiență ce deja au avut succes în afacerile lor”, se arată în document.
Registrul taxelor parafiscale va fi revizuit
Registrul taxelor parafiscale va fi revizuit cu scopul reducerii până în 2012 cu 25% a „poverii administrative”, Guvernul arătând că, în ciuda reformei din 2009, în România există un număr important de astfel de taxe care trebuie suportate de întreprinzători și că majoritatea sunt „jenante” nu neapărat prin sumele de achitat, ci prin resursele de timp adiționale pe care le cheltuiesc firmele pentru a achita respectivele taxe.
Vouchere destinate proiectelor mici inovative
Guvernul intenționează să introducă și vouchere destinate proiectelor mici inovative, care să fie oferite la cerere către întreprinderi mici și mijlocii pentru achiziționarea liberă de pe piață de servicii de cercetare/dezvoltare/consultanță inovativă. Executivul apreciază că introducerea unor astfel de vouchere va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, deoarece rezolva accesul companiilor mici la finanțare pentru activități reduse de cercetare/consultanță care sunt necesare pe termen scurt (când se sesizează oportunitatea de afaceri) și pentru care nu este rentabil să fie pregătit un proiect stufos pentru aplicarea la fondurile europene sau naționale. În prezent, arată Executivul, schema actuală de parteneriate între firme și instituții de cercetare este prea rigidă pentru proiecte de valoare mică, costurile administrative fiind semnificative.
Va fi înființat și un organism care să coordoneze politicile guvernamentale de dezvoltare a economiei, denumit „Consiliul Național de Competitivitate”, urmând să fie numit și un ministru-delegat pe probleme de competitivitate care să pună în aplicare hotărârile Consiliului, argumentul Guvernului pentru o astfel de instituție cu rol strategic fiind că în prezent „există o problemă acută de coordonare la nivelul Executivului în ceea ce privește dezvoltarea competitivă a economiei, iar intervențiile publice, din fonduri naționale sau europene, sunt disparate, lipsind viziunea de ansamblu”.