Executivul va dezbate, în prima ședință, un memorandum conținând varianta viitoare a taxei auto, așa cum va arăta ea după discuțiile dintre Ministerul Mediului și celelalte entități interesate în această problemă – ministere sau reprezentanți ai companiilor din industrie. „Am aflat aseară, de la domnul Pușcaș despre documentul prin care Comisia Europeană atrăgea atenția României în problema triplării taxei auto. Înțeleg că documentul a fost transmis Bucureștiului la sfârșitul anului trecut. Am avut astăzi (marți, n.red.) o discuție cu domnul Pușcaș și vă pot spune că experții Departamentului de Afaceri Europene dezbat deja o variantă de răspuns către CE”, a declarat, marți după-amiază, agenției MEDIAFAX, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.
Ministrul a precizat că marți, anterior întrevederii cu Pușcaș, a avut o întâlnire și cu reprezentanții firmei Ford, pe care i-a consultat în problema taxei, adăugând că, miercuri și joi, sunt programate discuții similare cu reprezentanții Dacia sau cu cei ai Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Nemirschi a mai spus că aceeași temă a taxei urmează să fie discutată și în cadrul unei întâlniri cu ceilalți miniștri din Cabinetul Boc interesați în problema taxei auto, dând exemplul ministrului Finanțelor, Gheorghe Pogea.
„Încercăm să respectăm termenul pe care l-am avansat anterior, cel de joi, 15 ianuarie, până la care să avem deja conturată o variantă a viitoarei taxei de poluare auto. Bineînțeles, atunci când o vom stabili, o vom introduce în dezbaterea Executivului sub forma unui memorandum. Imediat după consultarea din Guvern, varianta propusă va fi transmisă Comisiei Europene, ca răspuns la documentul de atenționare pe care l-am primit pe această temă”, a spus Nemirschi.
Comisia Europeană a informat Guvernul că ordonanța de urgență, emisă de fostul Cabinet, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislația comunitară, autoritățile române urmând să analizeze situația și să găsească o soluție pentru a intra în legalitate, a declarat, luni seară, Vasile Pușcaș.
El a precizat că se va consulta în perioada următoare cu premierul Emil Boc și miniștrii implicați, pentru identificarea unei soluții.
Noul guvern, condus de Emil Boc, și-a depus jurământul de credință pe 22 decembrie 2008.
Taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatriculării și inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat, la sfârșitul anului trecut, într-o conferință de presă, mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului și după consultarea instituțiilor europene.
El a arătat că una dintre variante este ca ordonanța de urgență privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie.
Ministrul Mediului a vorbit însă și de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micșorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
O decizie în privința taxei de poluare auto va fi luată de Guvern după 15 ianuarie, interval în care Ministerul Mediului, Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor vor analiza acest regim de taxare a vehiculelor.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcție de datele tehnice ale fiecărei mașini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon și de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul mașinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 și Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuși mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de mașini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creșterii numărului de mașini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanță de urgență, ca taxa de poluare auto percepută la achiziția mașinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârșitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România și în Uniunea Europeană.
Simultan, taxa auto pentru achiziția vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.