Persoanele care au cumpărat mașini vechi începând cu 13 ianuarie 2012 și au plătit taxa de primă vânzare vor primi banii înapoi, Guvernul urmând să suspende taxa pentru a „reevalua” impactul social al acesteia și generând astfel o pierdere de peste 570 milioane lei care va afecta proiectele de mediu
Conform legii, începând cu acest an, pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 taxa de poluare trebuie achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor. Noul sistem este aplicat începând cu 13 ianuarie.
Pe fondul protestelor organizate în ultimele zile în București și alte orașe ale țării, în care una dintre revendicările formulate vizează eliminarea taxei auto, coaliția guvernamentală a decis să suspende până la 1 ianuarie 2013 taxa de primă vânzare, cu explicația că proprietarii de mașini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.
Pentru persoanele care au achitat deja această taxă, contravaloarea va fi restituită doar pe baza unei cereri adresate administrației fiscale, conform proiectului de ordonanță de urgență pregătit de Guvern pentru suspendarea taxei de primă vânzare.
Suspendarea este argumentată în document atât prin dificultățile de ordin tehnic legate de documentele care trebuie obținute la prima transcriere a dreptului de proprietate asupra mașinii vechi, cât și prin necesitatea „reevaluării” impactului pe care taxa le are în plan economic și social.
Prin suspendarea taxei auto de primă vânzare, bugetul Fondului pentru mediu va fi privat de veniturile care ar fi fost obținute prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate.
„Suma estimată a fi pierdută pe perioada amânării este de 336 milioane lei, impactul fiind cu atât mai mare cu cât, prin reducerea valorii taxei cu până la 25%, se înregistrează o diminuare suplimentară a veniturilor la bugetul Fondului pentru mediu cu o sumă estimată de 240 milioane lei. Aplicarea ordonanței va spori diminuarea bugetului Fondului pentru Mediu, fapt ce va avea repercusiuni asupra proiectelor prioritare de mediu în derulare sau ce ar fi putut fi finanțate de către Administrația Fondului pentru Mediu”, se atenționează în actul normativ.
Conform legii, fondurile obținute din taxa auto ar trebui cheltuite pentru amenajarea de noi parcuri, casarea mașinilor uzate, împădurirea terenurilor agricole degradate, producerea energiei din surse regenerabile, piste pentru bicicliști.
Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de mașini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferența de taxă plătită.
Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul miza pe o balanță financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu, prognozând o creștere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 și înstrăinate odată cu aplicarea noii legi, și o scădere de 240 milioane lei a sumelor de încasat, ca efect al reducerea valorii taxei. Prin compararea celor două valori, Guvernul estima că diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri și cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperită din venituri preconizate să fie încasate.
Ordonanța de urgență privind suspendarea taxei auto de primă vânzare va fi aprobată de Guvern într-o ședință programată pentru începutul săptămânii viitoare.