Guvernul va diminua nivelul cotei de depreciere din taxa auto de care au beneficiat până în prezent cumpărătorii de mașini uzate fără dotări suplimentare, precum aer condiționat și airbag, astfel că persoanele care achiziționează începând cu 2011 autovehicule de acest tip vor plăti o taxă mai mare.
Executivul va menține principiul conform căruia taxa auto poate fi redusă în baza unor formule de calcul care țin cont de gradul de depreciere a mașinii, calculat în raport cu diferența de vechime între data primei înmatriculări și anul de fabricație înscris în cartea de identitate a vehiculului, starea generală și nivelul de dotare, dar va diminua coeficientul de calcul stabilit pentru fiecare dintre acești indicatori și va reduce și cota maximă de reducere acceptată, de la 95% la 90%.
Plafoanele vor fi stabilite prin normele metodologice de aplicare a ordonanței privind noua taxă auto, aprobate de Guvern în ședința de miercuri.
Astfel, coeficienții de reducere a taxei auto calculați în funcție de vechimea mașinii vor fi reduși de la un ecart cuprins între 1,03-1,10 la la 1,01-1,04, iar cei raportați la starea generală a autovehiculului, respectiv aspectul exterior și interior (semne de coroziune și deteriorare pe caroserie, revopsire, curățenia tapițeriei, starea componentelor de bord) vor scădea de la 1,10 la la 1,05.
În același timp, coeficienții de reducere calculați în funcție de dotarea mașinii (fără aer condiționat, ABS și airbag) vor fi diminuați de la 1,10-1,15 la 1,05.
Cotele de reducere suplimentară stabilite în raport cu diferența dintre rulajul mediu anual real și cel consderat standard al autovehiculului vor fi reduse semnificativ, de la 1% la 0,5% pentru o diferență mai mică de 5.000 kilometri la vehicule cu cel mult opt locuri pe scaune și de la 3% la 1,5% pentru o diferență mai mare de 50.001 kilometri la mașini de transport marfă cu masa maximă sub 3,5 tone. Aceleași reduceri vor fi aplicate și în cazul celorlalte tipuri de autovehicule.
Rulajul mediu anual real se calculează prin raportarea rulajului afișat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimea calculată în funcție de data primei înmatriculări.
Atunci când noua cotă totală de reducere, calculată pentru toți acești indicatori, este mai mare de 90%, se va aplica o cotă de reducere de 90%. Până în prezent, cota maximă de reducere acceptată era 95%.
Guvernul justifică scăderea cotei de reducere a taxei auto prin încercarea de a limita accesul în parcul național auto a autoturismelor vechi și extrem de poluante, în general cele de peste 10 ani, care sunt vizate a fi scoase din parcul auto prin programul de înnoire a acestuia.
„Realizarea unei reduceri suplimentare mai mici contribuie la creșterea încasărilor la bugetul Fondului pentru Mediu și are un impact pozitiv asupra bugetului de stat, prin reducerea comerțului nefiscalizat cu autoturisme rulate”, este un alt argument al Guvernului.
Executivul va introduce totodată o nouă obligație de plată a taxei auto, și anume pentru reintroducerea în parcul național a unui autoturism în cazul în care, la momentul scoaterii acestuia din parcul național, i s-a restituit ultimului proprietar valoarea reziduală a taxei.
În vederea calculării taxei de către autoritatea fiscală, persoana fizică sau firma în numele căreia este înmatriculată mașina trebuie să prezinte, în copie și în original, și documente care atestă dobândirea autovehiculului.
Guvernul a decis, la finele anului trecut, ca taxa de poluare auto să fie majorată, din 2011, în medie cu 45-50%, dar cu o creștere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante, taxa fiind stabilită în funcție de vechimea mașinii, capacitatea cilindrică și gradul de poluare.