Construcția șoselei de centură a orașului Gura Humorului mai are de așteptat, după ce Guvernul a amânat pentru a doua oară reaprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru această investiție. Miercuri seara, Guvernul României a transmis ordinea de zi a ședinței care are loc astăzi, în care apărea și proiectul de hotărâre pentru varianta ocolitoare a orașului Gura Humorului. Astăzi însă, după ora la care era programată să înceapă ședința de Guvern, a fost transmisă o nouă ordine de zi în care proiectul pentru Gura Humorului a fost eliminat. Același lucru s-a întâmplat și în una dintre ședințele de Guvern de la începutul luii octombrie, când același proiect a fost retras de pe ordinea de zi.
Reamintim că în urmă cu o săptămână, președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, și-a exprimat nemulțumirea față de această decizie a premierului Ilie Bolojan. Gheorghe Șoldan a declarat la vremea respectivă că a avut o discuție personală cu Ilie Bolojan, în biroul acestuia de la Guvern, în care șeful Executivului i-a spus că valoarea proiectului pentru construcția centurii orașului Gura Humorului ar fi prea mare în actualele condiții economice și că ar fi necesară reducerea sumei. Șeful administrației județene a amintit că în urma reactualizării devizului pentru această investiție suma necesară ar fi de aproximativ 180 de milioane de euro.
Șoldan a subliniat faptul că varianta ocolitoare a orașului Gura Humorului este vitală pentru județ și că se va lupta până la capăt pentru această investiție, promisă încă din campania electorală. Mai mult, el a arătat că investiția este extrem de importantă pentru decongestionarea traficului, în condițiile în care Gura Humorului este în prezent al treilea punct critic de blocaj rutier din România, cu peste 10.000 de vehicule care traversează zilnic orașul. Președintele CJ Suceava mai sublinia faptul că Guvernul mai trebuie să emită doar o singură hotărâre de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru centura orașului Gura Humorului.
El a mai explicat că varianta ocolitoare Gura Humorului este inclusă în Programul Operațional Transporturi 2021-2027, cu o finanțare de 60% din fonduri europene și 40% din fonduri guvernamentale. Mai mult, Șoldan a precizat că instituția pe care o conduce și-a asumat să preia 10-15% din valoare proiectului, ceea ce ar însemna un efort bugetar destul de mare pentru Consiliul Județean Suceava, adică aproximativ 20 de milioane de euro. El a mai declarat că de la preluarea mandatului, împreună cu specialiști din CJ Suceava, a venit cu o nouă soluție tehnică și realistă pentru centura Humorului, singura posibilă din punct de vedere economic și tehnic, și anume construcția în etape, cu o primă fază în regim de “half-profile”.
„Această schimbare a făcut toată diferența. De la un cost total estimat inițial la nivel de autostradă, de 540 de milioane de euro în 2021, care astăzi ar fi depășit 700 de milioane de euro, am reușit să reducem costurile investiției pentru prima etapă de half-profile”, a arătat Șoldan. De precizat că traseul centurii Humorului are o lungime totală de 9,4 kilometri, dintre care aproximativ 5,3 kilometri de viaduct, care va traversa râul Moldova la înălțimi de până la 17 metri. Gheorghe Șoldan a arătat că acesta este singurul traseu viabil din punct de vedere tehnic, care nu presupune demolări, nu afectează locuințe și nu atinge ariile protejate din zonă.





