Guvernul renunță la taxa de contestare a unui contract PPP, dar impune tuturor ofertanților garanții



Guvernul va elimina condiția impusă firmelor care contestă în instanță un contract de parteneriat public-privat de a depune o garanție de 2% din valoarea contractului, dar îi va obliga pe toți ofertanții să constituie la licitație o garanție de participare în cuantum de 1% din valoarea contractului.
Prevederea a fost inclusă într-un proiect de ordonanță de urgență obținut de MEDIAFAX și care modifică Legea parteneriatului public-privat, după ce Comisia Europeană a atenționat autoritățile de la București că textul acestei legi încalcă normele UE în domeniu.
Documentul elimină obligația impusă în prezent firmelor care contestă licitația pentru un contract de parteneriat public-privat de a depune o garanție de 2% din valoarea estimată a contractului, cu argumentul că astfel va fi facilitat „accesul neîngrădit” la justiție. Conform legii aplicabile în cazul contractelor de achiziție publică, firmele care contestă licitații pentru contracte publice, dar ale căror reclamații sunt respinse trebuie să cedeze statului o sumă fixă din garanția de participare.
Conform proiectului, contestația va fi depusă la tribunal, secția de contencios administrativ și fiscal, cu o copie trimisă și instituției publice care derulează licitația. Contestația trebuie depusă într-un interval cuprins între 5 și 10 zile de la constatarea problemei, perioadă stabilită în funcție de valoarea estimată a contractului.
„Partenerul public nu are dreptul de a încheia contractul de parteneriat public-privat, în situația în care a fost depusă o contestație, înaintea soluționării acesteia de prima instanță”, se arată în document.
Autoritatea publică poate dispune în schimb măsuri de remediere a problemei contestate, pe care investitorul le poate accepta, cu retragerea contestației din instanță.
În același timp însă, proiectul completează Legea contractelor de parteneriat public-privat printr-o nouă prevedere care stabilește că autoritatea publică are „obligația” de a solicita ofertanților constituirea unei garanții de participare în cuantum de 1%, fără TVA, din valoarea estimată a contractului. Garanția de participare va trebui constituită prin virament bancar, printr-un instrument de garantare emis de o societate bancară ori de o societate de asigurări sau prin depunere la casieria instituției publice.
Constituirea garanției de participare va fi verificată la data deschiderii ofertelor sau a scrisorilor de intenție.
Proiectul, elaborat de către recent înființata Unitate Centrală pentru Coordonarea Parteneriatului Public-Privat, mai stabilește că dreptul de a solicita în instanță constatarea nulității contractelor de parteneriat public-privat încheiate prin încălcarea legii va reveni acestei structuri, și nu Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, ca în prezent.
Toate aceste modificări sunt explicate prin faptul că Direcția Generală Piață Internă și Servicii a Comisiei Europene a atras atenția autorităților române că actuala Lege a parteneriatului public-privat, în vigoare din octombrie 2010, este în contradicție cu normele UE și a solicitat remedierea de urgență a problemelor de neconformitate.
„Neadoptarea unor măsuri urgente pentru modificarea dispozițiilor legale privind parteneriatul public-privat poate avea ca efect declanșarea procedurii de infringement de către Comisia Europeană, consecința cea mai gravă în acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore”, se atenționează în proiect.
Documentul relevă că România a fost notificată de către Comisia Europeană asupra necesității modificării Legii parteneriatului public-privat la începutul lunii februarie și are la dispoziție 70 de zile pentru a încheia această fază, termenul limită fiind 15 aprilie 2011.