Administrația publică va fi considerată ca aflându-se în criză financiară atunci când datoriile restante, cu excepția celor aflate în litigiu comercial, sunt mai vechi de 90 zile și depășesc ca valoare 15% din bugetul anual, iar soluțiile vor viza reducerea cheltuielilor și rezilieri de contracte. Guvernul a finalizat un proiect de lege care definește situația de criză financiară a unităților administrativ-teritoriale și prevede un plan de acțiune pentru astfel de situații, au declarat ieri surse guvernamentale.
Documentul definește criza financiară ca fiind starea patrimoniului unității administrativ-teritoriale, caracterizată prin existența unor dificultăți financiare și lipsa acută de disponibilități bănești, ce conduce la neachitarea obligațiilor de plată, lichide și exigibile, mai vechi de 90 zile și care depășesc 15% din bugetul anual, cu excepția celor aflate în litigiu comercial, ori prin neachitarea drepturilor salariale pe o perioadă mai mare de 90 zile de la data scadenței.
Dacă datoriile sunt mai vechi de 120 zile și depășesc jumătate din bugetul anual sau salariile nu au mai fost plătite de mai mult de trei luni, administrația publică este considerată ca fiind în stare de insolvență.
În termen de cinci zile de la constatarea crizei financiare, ordonatorul principal de credite va sesiza direcția generală județeană a finanțelor publice, pentru ca situația să fie notată într-un registru local al situațiilor de criză financiară, și va elabora un plan de redresare. Planul va cuprinde măsuri de creștere a gradului de colectare a veniturilor, de reducere a cheltuielilor și de restructurare a conducerii.
Pe perioada aplicării acestui plan, autoritatea locală nu poate angaja personal suplimentar, împrumuta fonduri și înființa noi servicii publice.
„Administratorul judiciar și comitetul creditorilor pot introduce acțiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de ordonatorul principal de credite în numele unității administrativ-teritoriale și în dauna drepturilor creditorilor sau cu nerespectarea prevederilor legale, în cei trei ani anteriori deschiderii procedurii de insolvență”, au afirmat sursele citând din proiectul de lege.
În vederea creșterii valorii patrimoniului unității administrativ-teritoriale, administratorul poate să propună Consiliului Local rezilierea sau denunțarea unilaterală a oricărui contract, a închirierilor neexpirate sau a altor contracte pe termen lung, atât timp cât aceste contracte nu sunt executate în totalitate de către toate părțile implicate și nu pot fi executate în cadrul planului de redresare.
În cazul administrației aflate în insolvență, administratorul judiciar va putea vinde active aparținând domeniului privat pentru achitarea datoriilor.
Un registru local al situațiilor de insolvență în administrație va fi deschis la Ministerul Economiei și Finanțelor.