Guvernul nu va mai stabili prețuri de referință pentru încălzirea populației și va permite primarilor să aprobe, conform propriei strategii, un tarif mai mic decât cel solicitat de către furnizor, dar îi va obliga să acopere diferența doar de la bugetul local, sub sancțiunea sistării altor fonduri.
Noile reguli, care vor elimina astfel subvenția de la bugetul de stat pentru energia termică livrată populației, au fost pregătite sub forma unui proiect de ordonanță de urgență, care va intra în vigoare în luna următoare publicării în Monitorul Oficial.
Subvenția pentru producerea energiei termice este acordată în prezent atât de la bugetul de stat, cât și de la bugetele locale, Guvernul acoperind de la nivel central până la 45% din cheltuielile cu combustibilul ale producătorilor de energie termică. Sistemul este aplicat în baza prețurilor locale de referință.
Ordonanța de urgență pregătită de Guvern abrogă însă prevederea care stabilește că prețurile locale de referință pentru fiecare localitate sunt fixate de autoritățile de reglementare, cu avizul ministerelor implicate, și permite în schimb primăriei să aprobe prețuri locale la energia termică facturată populației mai mici decât prețul de producere, transport, distribuție și furnizare a agentului termic livrat.
În același timp însă, ordonanța impune autorității locale să acopere doar din bugetul local, nu și din cel central, sumele reprezentând diferența dintre prețul energiei livrate de către furnizor și prețul local aferent energiei termice facturate populației.
„În cazul în care autoritățile executive nu cuprind în bugetul local aceste sume sau nu efectuează plata acestor sume către furnizorii de energie termică, la sesizarea scrisă a acestora, direcțiile generale ale finanțelor publice dispun sistarea alimentării cu cote defalcate din impozitul pe venit până la efectuarea plăților”, se arată în ordonanță.
Cotele defalcate din impozitul pe venit sunt una dintre principalele surse de alimentare de către Guvern a bugetului local.
Actul normativ mai stabilește că sumele reprezentând diferența dintre prețul energiei livrate și cel al energiei facturate pot fi acordate în avans furnizorilor, astfel încât aceștia să își poată constitui din timp stocuri de cărbune, păcură și combustibil lichid ușor pentru sezonul rece. În acest caz, banii vor fi vărsați, în termen de 15 zile de la prezentarea deconturilor justificative, în conturi de tip escrow deschise la bănci de către furnizorii de energie termică.
Pierderile induse de prestarea serviciilor publice de producție, transport, distribuție și furnizare a energiei termice pentru populație în sistem centralizat, înregistrate de operatorii economici din subordinea autorităților locale, vor putea fi acoperite în continuare din bugetele locale.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că astfel sunt create premisele ca populația să achite „prețul real” al serviciului de producere, distribuție, transport și furnizare a energiei termice, urmând să fie susținute financiar doar persoanele și familiile cu venituri reduse, care au „o reală nevoie de sprijin”.
„De sumele alocate de la bugetul de stat și cele locale pentru acoperirea diferenței între prețul energiei termice livrate și prețul local de referință beneficiază populația, indiferent de venitul mediu net pe membru de familie. O altă măsură de sprijin pentru populație în sezonul rece este ajutorul lunar pentru încălzirea locuinței. Aplicarea celor două acte normative conduce, din partea statului, pentru unele categorii de persoane, la o dublă susținere financiară pentru plata energiei termice furnizată în sistem centralizat”, este justificarea Guvernului.
Economia calculată de Guvern pentru acest an la bugetul de stat prin eliminarea subvenției la încălzire se ridică la 702,5 milioane lei, economii mai mari, în medie de 944 milioane lei, fiind estimate pentru următorii patru ani.
La sistemul centralizat sunt racordate în prezent 1,54 milioane apartamente, dintr-un total de 8,32 milioane locuințe.
Modificările sunt pregătite spre aprobare sub forma unei ordonanțe de urgență, cu argumentul că furnizorii de energie termică trebuie să cunoască din timp aceste prevederi pentru a-și stabili propria strategie de pregătire a sezonului rece 2011-2012.
„Prin aceste modificări se vor asigura premisele unei piețe concurențiale normale, astfel încât operatorii economici să întreprindă toate măsurile pentru retehnologizarea sistemului, restructurare și încasarea la timp a facturilor. În ceea ce privește impactul financiar la nivel local, apreciem că, pe următorii ani autoritățile locale vor acorda sprijin în continuare populației, în vederea suportabilității facturii la energia termică”, se mai arată în document.
Agenția MEDIAFAX a anunțat, la începutul lunii mai, că Guvernul s-a angajat în ultimele discuții cu Fondul Monetar Internațional ca, până la sfârșitul lunii august, să elimine subvenția acoperită de la bugetul de stat pentru energia termică, astfel că factura populației pentru încălzire și apă caldă ar putea crește cu până la 60% până la finele anului, în funcție de capacitatea primăriilor de a acoperi diferența din surse proprii.
Șeful misiunii FMI în România, Jeffrey Franks, a declarat atunci agenției MEDIAFAX că Guvernul va elimina subvenția acordată de la nivel central până la finele anului, dar va menține la același nivel sau chiar va crește ajutoarele pentru încălzire acordate persoanelor defavorizate.
Ulterior, premierul Emil Boc a declarat că, potrivit unor calcule preliminare, eliminarea subvenției la energia termică va impune acordarea ajutorului statului doar pentru familiile cu un venit net pe membru de până la 850 lei, în timp ce persoanele cu venituri mai mari vor fi obligate să suporte o creștere a valorii facturii la încălzire.