Guvernul negociază cu reprezentanții companiilor petroliere scăderea cotei de biocarburant care ar trebui majorată, conform legii, începând cu anul viitor la benzină și amânarea întregului calendar în care această cotă urmează să crească semnificativ în următorii ani.Discuțiile au loc în contextul în care Executivul încearcă să convingă companiile petroliere să nu majoreze prețul carburanților ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenți pe litru.În 2011, Guvernul a decis că, începând cu 2013, motorina și benzina vor trebui să includă o cotă de biocarburant de minimum 6%. Conform calendarului stabilit atunci, cota de biocarburant din benzină trebuia să crească la 8% din 2015, la 9% din 2017 și la 10% din 2019.Cu puțin înainte de anul 2013, în ultimele zile ale anului 2012, Guvernul a anulat obligația cotei de 6% biocarburant în motorină, a amânat creșterea cotei la 7% în motorină pentru 2016 și a stabilit pentru acest an, pentru benzină, un conținut de biocarburant de minimum 5%, în loc de 6%.Atingerea acestei cote de 6% a fost fixată atunci pentru anul 2014.La aceste moment, Guvernul negociază însă cu reprezentanții companiilor petroliere nu majorarea, ci scăderea cotei prevăzute pentru anul viitor la benzină și amânarea întregului calendar de majorare.Astfel, pentru anul viitor este negociată acum, la benzină, o cotă de biocarburant de 4,5%, care să urce la 8% abia în 2018, nu în 2015. Țintele pentru anii 2017 și 2019, cu 9%, respectiv 10% cotă de biocarburant vor fi anulate.La motorină este negociată pentru 2016 o cotă de biocarburant de 6,5%, nu de 7%.O altă facilitate care va fi acordată companiilor este amânarea cu trei ani, respectiv până în 2019 în loc de până în 2016, a datei până la care furnizorii trebuie să introducă pe piață benzină mai bună calitativ, cu un conținut de oxigen de maximum 2,7% m/m și cu un conținut de etanol de maximum 5% v/v.La rândul lor, distribuitorii finali de benzină vor comercializa doar din 2018, în fiecare stație de distribuție pe care o dețin, acest tip de benzină.În același timp, companiile petroliere nu vor mai fi obligate să reducă până la sfârșitul anului viitor din emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, ci li se va acorda timp până în 2020 să își îndeplinească această obligație.Conform legislației în vigoare, până la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligația să reducă, în etape, emisiile de gaze cu efect de seră, generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie a carburantului și energia furnizată, cu până la 10%, în raport cu emisiile de gaze cu efect de seră generate pe durata ciclului de viață pe unitatea de energie de carburanții fosili în 2010, având ca referință standardul pentru carburanți aferent acelei perioade. Această reducere este efectuată în etape, mai întâi cu o cotă de 6%, din care o parte, respectiv 2%, ar trebui diminuată până la sfârșitul anului viitor, iar 4% – până la data de 31 decembrie 2017, la care se adaugă reduceri suplimentare, până la totalul de 10%, prin utilizarea oricărei tehnologii, inclusiv captarea și stocarea carbonului în procesul de producție a carburantului, prin care se pot reduce emisiile și prin folosirea de reduceri de emisii certificate – CER achiziționate în conformitate cu mecanismul de dezvoltare curată instituit prin Protocolul de la Kyoto.Guvernul va stabili însă acum reducerea de 6% nu mai trebuie operată până la sfârșitul anului 2014, ca primă etapă cu 2%, și respectiv până la finele anului 2017 cu 4%, ci că poate fi efectuată până la 31 decembrie 2020.La sfârșitul lunii noiembrie, premierul Ponta a afirmat că prețul benzinei nu va crește în urma creșterii accizei la carburanți, deoarece prețul combustibilului va scădea semnificativ pe bursele mondiale, iar Guvernul va discuta și alte „posibilități fiscale” cu producătorii, astfel încât să fie atenuat orice impact.”Nu va crește pentru că avem un context economic favorabil, în care pe bursele mondiale prețul combustibilului va scădea în mod semnificativ și, atunci, eu cred că impactul pentru cetățean nu va exista. În plus, avem alte posibilități fiscale pe care le-am discutat cu ministrul Chițoiu și pe care le vom discuta cu companiile producătoare în așa fel încât să putem atenua orice fel de impact al acestei noi taxe. Deci, eu cred că impactul asupra populației nu va fi”, a spus atunci Ponta.Joi, premierul a afirmat că se va întâlni în perioada următoare cu reprezentanții companiilor petroliere pentru a discuta cu aceștia aplicarea unui set de măsuri fiscale astfel încât prețurile la carburanți să nu afecteze „în mod semnificativ” nici populația și nici economia.El nu a dorit însă să prezinte aceste măsuri și nici să confirme că întâlnirea cu reprezentanții companiilor petroliere ar avea loc chiar în cursul zilei de astăzi și nu „în perioada următoare”.Surse din sectorul petrolier afirmă că reprezentanții companiilor au fost invitate pentru joi la Guvern, pentru a discuta cu premierul Victor Ponta și cu ministrul Finanțelor despre aceste măsuri.Președintele Traian Băsescu a anunțat, luni seară, că a decis să nu aprobe memorandumul cu FMI, din cauza accizei de 7 eurocenți la carburanți, precizând că nu își va asuma această măsură pe care o consideră „antieconomică, împotriva intereselor României și a șanselor de relansare economică”.Șeful statului a mai spus că avertizează și Guvernul și Parlamentul „să renunțe la minciună”, pentru că neaplicarea acestei taxe se recuperează prin reducerea cheltuielilor cu 1,5 miliarde de lei la Ministerul Dezvoltării Regionale, precum și din excedentul la plata serviciului datoriei, de unde se pot lua cel puțin 600 de milione de lei. Premierul Victor Ponta a declarat, marți, că acciza pe carburanți nu e prevăzută în Legea bugetului pe 2014, ci în altă lege, el arătând că președintele Traian Băsescu folosește această „păcăleală” ca pretext pentru a nu semna memorandumul cu FMI, problema sa fiind legată de Comisia de anchetă privind achiziționarea terenului de la Călărași.În memorandumul convenit cu FMI și prezentat de MEDIAFAX ka jumătatea lunii noiembrie, se afirmă: „Pentru a atinge ținta de deficit, vom implementa măsuri adiționale. Începând din 2014, inflația va fi adăugată ca un element în formula de indexare a accizelor. Accizele la carburanți vor fi de asemenea majorate cu 7 euro cenți pe litru”.