Guvernul își rezervă dreptul de a suplimenta cu 50%, doar prin negociere, valoarea unui contract PPP



Guvernul și-a rezervat dreptul ca, prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, să suplimenteze cu până la 50% valoarea unui contract de parteneriat public-privat, pentru lucrări sau servicii care nu au fost prevăzute în proiectul inițial, dar au devenit „necesare” ulterior
Derogarea de la lege a fost decisă de Guvern printr-o nouă modificare a Legii parteneriatului public-privat și prezentată drept „o chestiune de excepție”.
Conform legii în vigoare, contractele de parteneriat trebuie atribuite prin licitație deschisă sau dialog competitiv.
Prin ordonanță de urgență adoptată recent, Guvernul și-a rezervat însă posibilitatea de a majora ulterior valoarea contractului atribuit unui investitor, doar prin negociere și fără altă licitație.
„Prin derogare și ca o chestiune de excepție, partenerii publici pot atribui un contract de parteneriat public-privat, printr-o procedură de negociere fară publicarea prealabilă a unui anunț de participare, pentru lucrările sau serviciile suplimentare care nu sunt prevăzute în proiectul estimat inițial și nici în contractul inițial de parteneriat public-privat și care au devenit necesare, ca urmare a unei situații neprevăzute, pentru execuția lucrării sau serviciilor descrise de acestea, cu condiția atribuirii contractului investitorului privat care a contractat respectiva lucrare sau serviciu”, este decizia Guvernului.
Condițiile sunt ca respectivele lucrări sau servicii suplimentare să nu poată fi separate din punct de vedere tehnic sau economic de contractul inițial fără a constitui „un inconvenient major” pentru partenerii publici sau, chiar și în cazul separării de executarea contractului inițial, să fie „strict necesare” pentru finalizarea contractului.
Valoarea cumulată a contractelor atribuite pentru lucrări sau servicii suplimentare va putea astfel urca până la 50% din valoarea contractului inițial.
O decizie similară a fost luată de Guvern și în cazul achizițiilor publice, în vara anului trecut, când, tot prin modificarea legii, a fost introdus dreptul statului de a majora valoarea unui contract cu până la 50% prin act adițional, în cazuri considerate „temeinice”.
Ordonanța aprobată de Guvern mai stabilește că partenerul public care constată că o ofertă este „anormal de scăzută”, deoarece investitorul privat a obținut un ajutor de stat, nu poate respinge respectiva ofertă numai din acest motiv, cu excepția cazului în care consultă investitorul privat în acest sens, iar acesta nu este în măsură să demonstreze că ajutorul în cauză nu afectează concurenta loială între investitori.
Legislația în vigoare privind parteneriatul public-privat conferă Guvernului dreptul ca să respingă la licitație o ofertă considerată ca având „un preț neobișnuit de scăzut” și în cazul căreia există indicii, după analizarea unor date suplimentare, că nu va putea fi susținută tehnic de investitor. Legea achizițiilor publice tratează o astfel de ofertă în raport cu ceea ce urmează să fie furnizat, executat sau prestat, atunci când prețul ofertat, fără TVA, reprezintă mai puțin de 85% din valoarea estimată a contractului.
Pornind de la considerentul că un contract de parteneriat public-privat este atribuit pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, aceeași ordonanță stabilește că partenerii publici pot autoriza investitorii privati să prezinte „oferte alternative”.
În același timp, actul normativ mai prevede că investitorii privați nu pot fi respinși numai pe motiv că, în temeiul legislației române, sunt obligați să fie persoane juridice.
„Orice investitor privat are dreptul de a participa, individual sau într-un grup de investitori privați, la procedura de selecție. Pentru depunerea unei oferte sau a unei scrisori de intenție, partenerii publici nu pot impune ca grupurile de investitori privați să aibă o anumită formă juridică, dar grupul selectat va fi obligat să dobândească o anumită formă juridică în cazul în care i s-a atribuit contractul, în măsura în care această transformare este necesară în scopul bunei executări a contractului”, se arată în ordonanță.
Persoanele juridice vor fi obligate să indice, în oferte sau scrisori de intenție, numele și calificările profesionale ale persoanelor responsabile cu executarea lucrării.