Guvernul își asumă față de FMI doar desemnarea câștigătorului licitației pentru privatizarea CFR Marfă, una dintre principalele solicitări ale instituției financiare, dar nu și finalizarea tranzacției, arătând că operațiunea depinde de îndeplinirea tuturor condițiilor din contract.
Guvernul promite FMI, în scrisoarea de intenție transmisă în această săptămână, înainte de decizia finală din board-ul Fondului, și obținută de MEDIAFAX, că va încerca să desemneze un câștigător al licitației pentru CFR Marfă la 21 iunie, cu puțin înainte de reuniunea board-ului FMI, dar nuanțează referirea la încheierea tranzacției efective, arătând că aceasta depine de îndeplinirea „tuturor” condițiilor contractuale.
„Pentru CFR Marfă, pregătirile sunt avansate pentru vânzarea pachetului majoritar către un investitor strategic. Am publicat anunțul de privatizare în aprilie, vom ține o licitație publică pentru selectarea investitorului câștigător în luna iunie și intenționăm să inițiem contractul de vânzare-cumpărare a acțiunilor pe data de 21 iunie (acțiune prealabilă). Intenționăm să încheiem tranzacția în cel mai scurt timp, odată ce vor fi îndeplinite toate condițiile prevăzute în contractul de vânzare-cumpărare”, afirmă reprezentanții Guvernului în document.
Acțiunea prealabilă referitoare la CFR Marfă presupune finalizarea unui acord de vânzare-cumpărare cu investitorul strategic câștigător pentru 51% din acțiunile companiei.
Desemnarea câștigătorului licitației are loc cu doar cinci zile înainte de reunirea board-ului FMI, astfel că Guvernul poate lua ulterior decizia de a nu încheia tranzacția, privatizare solicitată de FMI.
Privatizarea CFR Marfă va continua doar cu Grup Feroviar Român și asocierea Transferoviar Grup – Donau Finanz, în condițiile în care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu conținea oferta preliminară și neangajantă.
Privatizarea CFR Marfă presupune vânzarea a 51% din acțiunile companiei. Licitația pentru privatizarea companiei pornește de la 180 milioane de euro.
OmniTRAX, GFR și asocierea dintre Transferoviar Grup și Donau-Finanz au depus pe 23 mai din nou, documentele pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă, fiind singurii investitori care au participat la proces atât în prima fază, cât și după reluarea acestuia.
Cei trei investitori au depus și anterior documentația de participare, dar nu s-au precalificat pentru etapa următoare.
Ministerul Transporturilor a reluat privatizarea CFR Marfă și a relaxat unele condiții impuse ofertanților, nivelul cifrei de afaceri solicitat fiind redus de cinci ori, de la 100 milioane euro la 20 milioane euro, însă nu a modificat prețul de pornire, de 180 milioane euro, sau termenul de desemnare a câștigătorului.
Consiliul Director al FMI va analiza pe 26 iunie dacă România a îndeplinit precondițiile pentru finalizarea cu succes a acordului cu instituția finaciară, iar în cazul unei evaluări negative înțelegerea va expira de facto, au declarat, în luna mai, pentru MEDIAFAX surse guvernamentale.
Principalele precondiții sunt achitarea arieratelor de către autoritățile locale și privatizarea CFR Marfă.
Board-ul FMI a aprobat în martie extinderea cu trei luni, până în luna iunie, a acordului cu România, astfel încât autoritățile de la București să aibă timp să îndeplinească obiectivele asumate în relația cu instituția financiară.
Guvernul a anunțat că intenționează să încheie un nou acord cu FMI în vara acestui an.
România are în derulare un acord preventiv cu FMI și UE de 5 miliarde euro, fonduri care sunt accesate doar în caz de necesitate. În luna ianuarie o misiune comună a experțiilor internaționali a negociat cu Guvernul mai multe măsuri de reforme structurale și privatizări care ar urma să fie implementate pentru ca înțelegerea să poată fi încheiată, cu o întârziere de trei luni față de programul inițial.
Actualul acord a fost parafat în primăvara anului 2011, odată cu închiderea înțelegerii începute în 2009.