Guvernul intenționează să acorde facilități de 5.000 de euro cumpărătorilor de mașini electrice



Ministerul Mediului pregătește o ordonanță de urgență prin care să dea o serie de facilități din partea statului cumpărătorilor de mașini electrice, valoarea avantajelor urmând să acopere diferența de cost dintre un astfel de vehicul și unul normal, care în prezent ajunge la circa 5.000 de euro.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a avut în cursul dimineții de miercuri o întrevedere cu mai mulți reprezentanți ai conducerii companiei Renault, subiectul discuției reprezentându-l modalitatea prin care statul poate încuraja cumpărarea mașinilor electrice în locul celor care folosesc combustibil fosil.
Borbely a precizat că în urma discuțiilor a ajuns la concluzia că există două variante pentru ca statul să stimuleze cumpărarea de vehicule electrice.
Într-o primă fază beneficiari vor fi instituțiile publice, iar facilitățile vor veni de la Fondul de Mediu în două forme, fie prin programul Rabla, fie prin subvenționare directă a unui procent de până la un sfert din costul unei mașini electrice.
„Am făcut un calcul. Diferența de preț dintre o mașină electrică și una normală cu performanțe similare este de aproximativ 5.000 de euro și atunci ne-am gândit ca instituțiile care au o mașină veche pe care vor să o caseze prin programul Rabla și în locul ei să-și cumpere o mașină electrică să primească șase vouchere în loc de unul. Prin ordonanța de urgență vom stabili exact procedura prin care acest lucru se va putea realiza”, a spus Borbely.
O altă variantă este cea în care instituția care vrea să cumpere o mașină electrică nu are niciun vehicul pe care să-l poată casa. „În aceste condiții instituția respectivă poate primi de la Fondul de Mediu o subvenție de până la 25% din valoarea mașinii noi. Urmează să stabilim exact procentele”, a adăugat ministrul Borbely.
O a doua problemă discutată la întâlnirea de miercuri a fost cea a infrastructurii. Și Borbely și Jerome Olive, reprezentantul Renault, au precizat că există discuții pentru încheierea unor parteneriate cu distribuitorii de energie electrică pentru „a găsi formule” de realizare a infrastructurii necesare.
Reprezentantul Renault a spus că producătorul comercializează în prezent două modele de mașini electrice, un al treilea urmând să apară în cursul acestui an. El nu a dat detalii despre performanțele mașinilor anunțând în schimb că după jumătatea lunii aprilie ele vor fi prezentate în cadrul unui eveniment organizat de companie.
Potrivit reprezentanților Renault, o mașină electrică are o autonomie de până la 160 de kilometri, iar încărcarea ei durează 8 ore și poate fi făcută cu ajutorul unei borne care costă aproximativ 400 de euro.
„Există și încărcătoare rapide care costă însă câteva mii de euro”, a mai explicat ministrul.
Potrivit acestuia, în prezent, în România nu circulă niciun vehicul 100% electric. „Din câte știu eu, în România nu există astfel de mașini, important este să avem baza legală, iar producătorii să știe că statul oferă facilități celor care vor să cumpere astfel de autovehicule. După aceea vom vedea ce putem face pentru a dezvolta infrastructura necesară acestora”, a mai spus Borbely.
Potrivit datelor prezentate de reprezentanții Renault o încărcare a bateriei unei astfel de mașini pentru parcurgerea a 100 de kilometri presupune un consum de 18 kilowați, „ceea ce înseamnă mai puțin de 2 euro”.
Potrivit calculelor prezentate de Borbely diferența de 5.000 de euro dintre prețul unei mașini normale și cel al uneia electrice poate fi amortizată în circa 5 ani.