Guvernul ia în calcul, la elaborarea noii Legi a pensiilor, înghețarea pensiilor mari



Înghețarea pensiilor mari, obținute prin legi speciale, sau recalcularea acestora în baza Legii 19 și păstrarea în plată a nivelului obținut sunt variantele analizate de Guvern la elaborarea noii Legi a pensiilor, au declarat ieri, pentru MEDIAFAX, surse oficiale.
Potrivit surselor citate, există mai multe variante care trebuie analizate pentru elaborarea noii Legi a pensiilor, punerea lor în aplicare însemnând „tratamente speciale” pentru pensiile speciale aflate în plată.
Printre variantele analizate se numără înghețarea pensiilor mari, obținute prin legi speciale, sau stabilirea unui nou nivel de plată, prin recalcularea acestor pensii în baza Legii privind sistemul public de pensii.
De asemenea, grupul de expeți care lucrează la elaborarea noii legi analizează și posibilitatea impozitării anumitor sume, până în prezent nefiind stabilit nivelul de impozitare sau un anumit plafon de la care să se aplice impozitarea.
„Legea este foarte complexă pentru că trebuie să țină cont de mai mulți factori, dar și de condițiile impuse prin acordul de împrumut, care prevede finalizarea acestui proiect de lege până la sfârșitul anului”, au declarat sursele citate.
De asemenea, în vederea elaborării noi legi, trebuie rezolvată și problema pensiilor de invaliditate, care au crescut cu 50 la sută din 2000 până în prezent, de la circa 600.000 la 900.000 de beneficiari.
Stabilirea pensiei strict în funcție de contribuția plătită la bugetul de asigurări sociale sau aplicarea unui impozit calculat la suma acordată prin legi speciale și care depășește valoarea contribuției plătite în timpul activității sunt variantele analizate de Guvern la elaborarea Legii pensiilor.
Ambele variante sunt discutate la nivelul Executivului pentru stabilirea modului de calcul al pensiilor care vor fi acordate pe baza viitoarei legi, au declarat agenției MEDIAFAX surse ministeriale.
„Pentru stabilirea unui sistem unitar și nediscriminatoriu al pensiilor publice se discută despre plata unei pensii calculate în raport cu nivelul contribuției sociale plătite de-a lungul întregii perioade de activitate sau despre un impozit care să fie aplicat la diferența de sumă dintre pensia calculată pe baza contribuției și suplimentul acordat prin legi speciale. Nu a fost încă luată o decizie finală, deoarece în prezent sunt căutate soluțiile tehnice, dar și juridice”, au afirmat sursele citate.
Potrivit acestora, pensia acordată prin legi speciale este, în unele cazuri, de zece ori mai mare decât pensia calculată strict în funcție de contribuția plătită.
Conform acordului încheiat de Guvern cu Fondul Monetar Internațional, legislația privind pensiile trebuie revizuită până la sfârșitul anului.
Principii de bază pentru sistemul unitar de pensii
În luna mai, Executivul a aprobat un set de șapte principii pe baza cărora va fi elaborată legea privind sistemul unitar de pensii publice, hotărând ca principiul care prevede obligativitatea introducerii unor sisteme suplimentare de pensii ocupaționale să fie reglementat de Comisia de Supraveghere a Pensiilor Private.
Primul dintre acestea este cel al unicității, potrivit căruia statul organizează și garantează sistemul public bazat pe aceleași norme de drept. Acest principiu propune, practic, existența unui sistem unitar de pensii pentru toate categoriile profesionale care realizează venituri din câștigurile salariale, iar pensiile vor fi calculate în funcție de contribuția fiecărui angajat și de durata cu care s-a contribuit la sistemul public de pensii.
Al doilea principiu este cel al obligativității, care stabilește că persoanele fizice și juridice au obligația să participe la sistemul public, drepturile de asigurări sociale exercitându-se corelativ cu îndeplinirea obligațiilor.
Un alt principiu se referă la contributivitate și prevede că fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuțiilor datorate de persoane fizice și juridice, participante la sistemul public.
La acestea se adaugă principiul egalității, care va asigura tuturor participanților la sistemul public, contribuabili și beneficiari, un tratament nediscriminatoriu în ceea ce privește drepturile și obligațiile și susține ideea că toate pensiile vor fi calculate la fel pentru toți angajații, principiul repartiției, pe baza căruia fondurile realizate se redistribuie pentru plata obligațiilor ce revin sistemului public, principiul solidarității sociale, conform căruia participanții la sistemul public își asumă reciproc obligații și beneficiază de drepturi pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea riscurilor sociale prevăzute de lege.
Ultimul principiu este cel al autonomiei, care se bazează pe administrarea de sine stătătoare a sistemului public, având în vedere conformitatea acestuia cu legislația referitoare la legile privind informațiile clasificate, prin folosirea unor case de asigurări separate structurilor aflate sub incidența acestor legi.
Principiul ocupațional, care va fi stabilit de Comisia de Supraveghere a Pensiilor Private, prevede obligativitatea introducerii unor sisteme suplimentare de pensii ocupaționale. Acest nou principiu va permite oricărei categorii socio-profesionale să structureze un sistem suplimentar de pensii, iar modalitatea de contribuție la acest sistem suplimentar de pensii, modul de calcul și de administrare vor fi stabilite ulterior prin lege.