Guvernul găsește noi finanțări de drumuri: amenzile aplicate pentru comerț ambulant sau roți murdare



Guvernul a identificat o nouă sursă de finanțare a lucrărilor de drumuri, și anume amenzile aplicate firmelor la diverse abateri de la lege, precum practicarea comerțului ambulant sau necurățarea roților la mașini de marfă, aceste sume urmând să nu mai fie vărsate integral la buget, ci virate CNADNR
Procedura, pregătită de Guvern prin ordonanță de urgență, va fi decisă prin derogare de la legea care stabilește în prezent că sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice reprezintă venit integral la bugetul de stat, iar amenzile privind circulația pe drumurile publice sunt vărsate tot integral la bugetele locale.
Prin actul normativ menționat, Executivul va stabili că veniturile colectate prin amenzile aplicate firmelor pentru diverse încălcări ale legislației privind drumurile publice vor fi cedate Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) în proporție de 70%, spre a fi utilizate exclusiv pentru finanțarea lucrărilor de construcție, modernizare, întreținere și reparație a drumurilor naționale, precum și pentru garantarea și rambursarea creditelor externe și interne contractate în acest scop.
Bugetul CNADNR va fi astfel alimentat suplimentar, pentru lucrări la drumurile naționale, cu fonduri colectate de autorități prin amendarea firmelor cu servicii de comerț ambulant pe drumurile publice, a transportatorilor care intră pe drumurile publice cu noroi pe roți sau pierd materiale de construcție în timpul transportului, precum și a firmelor care amplasează panouri publicitare la distanțe sub limita legală de intrarea/ieșirea din intersecție (cazuri în care legislația prevede o amendă similară, cuprinsă între 3.000 lei și 6.000 lei).
Tot pentru lucrări de drumuri vor fi vărsați la bugetul CNADNR, în proporție de 70%, banii adunați din amendarea constructorilor care nu respectă distanța minimă legală dintre axul drumului și construcția situată de o parte sau alta a drumului (amendă cuprinsă între 1.000 lei și 2.000 lei), care execută lucrări ce periclitează stabilitatea drumului, siguranța circulației, obturează vizibilitatea indicatoarelor rutiere, provoacă înzăpezirea drumului, nu asigură semnalizarea drumului pe perioada executării unei lucrări de reparație, implică modificări ale traseului, nu asigură revizia periodică a construcțiilor amplasate în zona drumului public, nu repară căile de acces la drumurile deschise circulației publice și nu le desființează pe cele realizate fără autorizație (amendă între 3.000 lei și 6.000 lei).
Același regim va fi aplicat și sumelor obținute din amendarea firmelor care amenajează parcări în interiorul și exteriorul curbelor periculoase (3.000 lei-6.000 lei) și a transportatorilor care livrează bunuri divizibile cu vehicule fără prelată (1.000 lei-2.000 lei), care nu respectă interdicțiile de circulație în anumite zile și intervale orare (2.000 lei-4.000 lei) sau care nu asigură condiții pentru curățarea roților vehiculului, nu dispun, în punctele de încărcare, de instalații de cântărire ori nu emit tichet de cântar pentru fiecare vehicul și nici nu țin evidența tichetelor emise în ultimii cinci ani (5.000 lei-10.000 lei).
În același timp, ponderea fondurilor vărsate la bugetul CNADNR din sumele colectate de autorități prin amendarea șoferilor care circulă fără rovinietă va urca de la 25% la 70%, tot pentru finanțarea lucrărilor la drumurile naționale.