Comisia economică a Senatului urmează să decidă dacă proiectul de lege privind stabilirea unor măsuri temporare privind funcționarea AVAS va fi discutat în procedură de urgență, după ce președintele instituției, Aurelian Popa, a reclamat faptul că AVAS se află în blocaj financiar.
Decizia a fost luată de Biroului permanent a Senatului și anunțată de vicepreședintele acestei Camere, Ioan Chelaru (PSD).
Hotărârea a fost luată în urma unei adrese transmise conducerii Senatului de către șeful Departamentului pentru relația cu Parlamentul, Valentin Iliescu. Acesta a atașat și o scrisoare din partea președintelui AVAS, Aurelian Popa.
Iliescu a precizat că, în 14 februarie, Guvernul a înaintat Senatului spre dezbatere și adoptare, în calitate de primă Cameră sesizată, proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri temporare privind funcționarea Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS).
Șeful Departamentului pentru relația cu Parlamentul a menționat că Biroul permanent al Senatului a stabilit ca termen pentru depunerea raportului pentru acest proiect data de 5 aprilie.
„Având în vedere situația dificilă în care se află această instituție, se dorește stabilirea unor termene mai scurte pentru depunerea avizelor și raportului asupra proiectului de lege. Precizăm faptul că în lipsa adoptării urgente a reglementărilor cuprinse în proiectul de lege, în condițiile blocajului financiar în care se află AVAS, există riscul major al întreruperii activității acestei instituții”, arăta Valentin Iliescu.
În solicitarea AVAS, președintele instituției, Aurelian Popa, arată că Autoritatea este în blocaj financiar începând din luna iunie 2010, „dată de la care nu s-au mai putut efectua plăți”, ceea ce a condus la suspendarea serviciilor de telefonie mobilă și a celor de energie electrică.
„Întreruperea furnizării energiei electrice, a serviciilor de telefonie și a celorlalte unități va conduce, în mod inevitabil, la întreruperea activității AVAS, cu consecințe grave atât în planul conservării și valorificării activelor statului, cât și în ceea ce privește asigurarea reprezentării României în fața Curții de Arbitraj internațional a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții”, se mai arată în scrisoarea înaintată de AVAS.
Cheltuielile de funcționare și de personal ale AVAS, inclusiv cele pentru reprezentarea României în fața Curții de Arbitraj, vor fi asigurate integral de la bugetul de stat, iar numărul membrilor Consiliului de Supraveghere va fi redus de la 9 la 5 persoane, a decis Guvernul în ședința din 2 februarie.
Decizia a fost luată printr-o ordonanță de urgență pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) și pentru executarea obligațiilor de plată ale instituțiilor publice stabilite prin titluri executorii.
Actul normativ stabilește calitatea de ordonator principal de credite pentru președintele AVAS, atât pentru cheltuielile care se asigură de la bugetul de stat necesare funcționării instituției și plății cheltuielilor de personal, cât și pentru bugetul de venituri și cheltuieli aferent activității de privatizare și de valorificare a activelor statului.
În toamna anului trecut, AVAS a propus un proiect de ordonanță de urgență care prevede ca o parte a bugetului instituției, respectiv sumele primite de la Secretariatul General al Guvernului, să nu poată fi executate silit, astfel încât autoritatea să funcționeze în continuare și să obțină veniturile necesare plății titlurilor executorii preluate în temeiul Legii 333/2001 privind unele măsuri pentru diminuarea consecințelor încetării răscumpărării de unități de fond de către Fondul Național de Investiții (FNI).
Președintele AVAS, Aurelian Popa, a declarat atunci, pentru MEDIAFAX, că cea mai mare problemă cu care se confruntă instituția este faptul că are conturile blocate de foștii deponenți FNI.