Guvernul amână din nou o decizie în privința taxei auto, pentru a analiza implicații juridice



Guvernul a amânat din nou, pentru săptămâna viitoare, o decizie în privința taxei auto, pentru a analiza și problemele juridice care ar putea rezulta din viitoarele modificări, au declarat agenției MEDIAFAX surse oficiale.
„A fost discutată din nou problema taxei auto, în ședința de ieri a Guvernului, și au fost ridicate unele obiecții juridice care trebuie analizate în continuare”, au arătat sursele.
Liderii coaliției au mandatat, luni, Guvernul să impună plata taxei auto la prima vânzare a mașinilor înmatriculate în țară înainte de intrarea în vigoare a acesteia, cuantumul cu care va fi redusă taxa urmând să fie decis de Executiv.
În ședința de miercurea trecută, Guvernul a amânat o decizie în privința taxei auto, surse oficiale declarând agenției MEDIAFAX că decizia va fi luată după o analiză de impact și pe baza unor discuții care urmează să aibă loc în cadrul coaliției. La finalul ședinței de Guvern, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că „ordonanța sau legea” de modificare a taxei auto va fi adoptată de Executiv în următoarea ședință și că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto care să fie percepută la prima vânzare a mașinilor intrate în țară înainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de înmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă între 20 și 30%.
Reducerea taxei va fi aplicată pentru toate mașinile, astfel încât să fie evitată o nouă discriminare, a arătat ministrul.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea mașinilor second-hand din alte state pe teritoriul României.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces în care un român care și-a cumpărat, în iulie 2008, o mașină second-hand din Germania și a plătit taxa de poluare pentru înmatricularea în România a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu și celorlalte mașini second-hand deja înregistrate în țară și revândute.
Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a mașinilor intrate în țară înainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, și restituirea unei diferențe din banii deja dați de proprietari, dar eșalonat pe mai mulți ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Experții în domeniul juridic au atenționat Guvernul că România riscă sancțiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanșării unei posibile proceduri de infringement, și numeroase alte procese cu proprietarii de mașini, inclusiv cu cei care au pierdut inițial în instanță, dacă nu modifică urgent taxa auto și nu restituie din sumele plătite.