Guvernul a transmis, miercuri, Comisiei Europene ultimele modificări propuse la taxa auto, prin care criteriul de calcul al taxei în funcție de emisiile de dioxid de carbon este introdus și pentru mașinile Euro 3, nu doar pentru autovehicule Euro 4, cum a fost propus inițial.
„Modificările au fost transmise miercuri Comisiei Europene și se așteaptă un răspuns rapid din partea CE, pentru ca ordonanța care intdouce taxa de poluare auto să fie aprobată”, au declarat agenției MEDIAFAX surse guvernamentale.
Surse ministeriale au declarat, marți, pentru MEDIAFAX că Executivul lucrează la ultimele modificări privind taxa auto după ce Comisia Europeană a solicitat ca noul sistem de calcul, corelat cu emisiile de carbon, să fie din nou revizuit prin introducerea criteriului CO2 și pentru mașinile Euro 3, nu doar pentru autovehicule Euro 4, cum a propus Guvernul.
Executivul a transmis Comisiei Europene (CE), în urmă cu trei săptămâni, o nouă scrisoare privind taxa de poluare auto, în care a fost prezentată o formulă de calcul corelată cu emisiile de carbon.
Executivul a propus ca taxa auto să fie calculată diferențiat, în funcție de emisiile CO2 pentru mașinile Euro 4, iar pentru celelalte autovehicule să fie aplicată actuala formulă – conform normei de poluare, dată de emisiile de noxe și cilindree -, însă cu o creștere sensibilă a sumelor față de proiectul lansat în dezbatere în luna ianuarie.
Propunerea de taxare pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro 4 s-a bazat pe faptul că acestea sunt singurele mașini care au înscrise în documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate în grame pe kilometru.
Reprezentanții Guvernului și cei ai Comisiei Europene au negociat în ultimele două săptămâni asupra acestei formule, iar experții europeni au cerut ca taxa să fie calculată în funcție de emisiile de CO2 și pentru mașinile Euro 3. Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autorităților deoarece nu pentru toate autovehiculele de tip Euro 3 este inclus în cartea tehnică nivelul emisiilor de dioxid de carbon, au afirmat, marți, sursele citate.
Premierul Călin Popescu Tăriceanu a declarat, la sfârșitul lunii februarie, că noua formulă de calcul a taxei auto va fi aprobată după ce Guvernul va primi un răspuns din partea Comisiei Europene la propunerea trimisă, din care să rezulte că aceasta este compatibilă cu normele UE.
El a evitat atunci să avanseze un termen până la care să fie adoptată taxa de poluare auto, precizând doar că speră ca aceasta să fie aprobată „repede”.
Președintele Traian Băsescu i-a trimis, marți, o scrisoare premierului Tăriceanu, în care îi cere să anuleze prin ordonanță de urgență taxa auto, acuzându-l pe șeful Guvernului că prin aplicarea unor astfel de măsuri îi desconsideră pe români.
Băsescu precizează că este obligat să îi atragă atenția că, în conformitate cu articolul 90 din Tratatul de instituire a Comunității Europene, între statele membre „sunt interzise taxele vamale la import și la export sau taxele cu efect similar, în cazul de față, taxa de primă înmatriculare a autoturismelor și autovehiculelor”.
În replică, Tăriceanu a afirmat că Băsescu este în căutare de voturi ieftine și nu a înțeles importanța taxei auto, arătând că îi va solicita șefului statului să nu îi mai trimită scrisori, pe care oricum le vede la televizor.