Guvernul a mandatat MFP să vândă, prin licitație, certificatele de emisii de gaze cu efect de seră



Guvernul a aprobat miercuri o ordonanță de urgență prin care mandatează Ministerul Finanțelor Publice să vândă prin licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României.
„În ședința de Guvern de astăzi (miercuri – n.r.) a fost aprobată ordonanța de urgență privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor Publice, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene”, se arată într-un comunicat al Executivului.
Certificatele de emisii de gaze cu efect de seră sunt alocate fiecărui stat semnatar al Protocolului de Kyoto. Un certificat echivalează cu o tonă de CO2 emisă în atmosferă.
România dispune de circa 300 milioane de astfel de certificate 2008-2012, pe care ar fi putut obține, în 2008, aproximativ 2,5 miliarde de euro.
Autoritățile nu au reușit, din 2008, să ajungă la un acord privind entitatea care va vinde certificatele, astfel că până în prezent nu au organizat nicio licitație, chiar dacă diverși oficiali au afirmat în repetate rânduri că există potențiali clienți.
Mai mult, România a fost suspendată în luna august de la tranzacționarea certificatelor pentru o perioadă de cel puțin șase luni deoarece nu a elaborat o legislație adecvată care să permită inventarierea acestor documente.
Sumele obținute din vânzarea certificatelor de emisii vor fi direcționate în proporție de 29% din suma brută către bugetul de stat, iar diferența de 71% va reveni mai multor ministere, care vor folosi fondurile pentru realizarea unor proiecte de reducere a emisiilor poluante, se precizează în comunicat.
De asemenea, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va primi 70% din sumele obțnute din vânzarea certificatelor de emisii aferente sectorului aviației, în timp ce Ministerului Mediului și Pădurilor îi va reveni restul de 30% din suma brută.