Guvernul a avizat introducerea timbrului de mediu care va fi perceput la înmatricularea mașinilor, înlocuind actuala taxă auto, au declarat agenției MEDIAFAX surse oficiale.
Guvernul a anunțat recent că definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creștere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.
Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuși mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Într-un document elaborat de Ministerul Mediului și transmis presei se arată că taxa va rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice, nu va fi plătit nimic.
Taxa va fi însă calculată diferit pentru mașinile cu motoare pe benzină și pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declarații ale ministrului Mediului.
Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj).
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.
Modificările sunt argumentate de Guvern prin faptul că actuala formulă avea valori disproporționat de mari pentru anumite zone de poluare, care nu țineau cont de puterea de cumpărare a românilor, conținea în calculul său, în afară de emisia de CO2, și capacitatea cilindrică (deși acest criteriu era deja taxat la impozitul pe mașină, plătit la administrația locală), era discriminatorie și atragea amenințări cu infringementul din partea UE.
Prin aplicarea timbrului de mediu, Fondul de Mediu este estimat să crească față de 2012 cu 100 de milioane de lei, dacă românii vor cumpăra aceleași tipuri de mașini.